Snapchat, la xarxa social amb més seguidors entre els joves de la generació millennial, comença a convertir-se en un malson per a Mark Zuckerberg, amo de Facebook, la xarxa social més gran del món, de WhatsApp i també d'Instagram. I per frenar l'ímpetu amb el qual l'aplicació del fantasmet s'està implantant entre els més joves, Zuckerberg ha decidit atacar allà on els fa més mal. Un dels principals atractius de Snapchat és el seu caràcter efímer (els continguts desapareixen al cap de 24 hores), així que Instagram ha decidit copiar-la directament i acaba de llançar Instagram Stories, on les fotos que publiquen els seus usuaris desapareixen també al cap de 24 hores i no queden registrades a l'historial.

Actualment, el 90% dels usuaris de Snapchat tenen entre 13 i 34 anys. I, en aquesta franja d'edat, el 70% dels usuaris la prefereix a xarxes com Facebook i Instagram. Encara més, hi ha estudis que asseguren que el 45% dels usuaris menors de 24 anys s'avorreixen a Facebook. En tan sols dos anys, segons dades de Global Web Index, Facebook ha passat de tenir el 80% d'usuaris joves a tenir-ne el 68%. Amb aquestes dades, Zuckerberg comença a veure núvols sobre el seu imperi de les xarxes socials que de moment encara domina tot el planeta. De fet, segons va publicar Forbes, va tractar de comprar l'empresa del fantasmet per 3.000 milions de dòlars, però Snapchat va rebutjar l'oferta. Hi ha estimacions que situen el valor de mercat de la companyia creada el 2011 per Evan Spiegel en 20.000 milions de dòlars.

Snapchat té actualment un total de 111 milions d'usuaris actius al mes i 310 milions d'usuaris inscrits. Per aquesta xarxa es comparteixen 700 milions de fotos al dia. S'estima que el 70% dels estudiants dels Estats Units utilitza Snapchat diàriament. Amb aquestes xifres, sembla normal que Zuckerberg hagi començat a preocupar-se i hagi llançat una ofensiva a través d'Instagram per tal de mantenir el seu domini.

És tan important que les fotos, com a Snapchat, desapareguin al cap de 24 hores o que l'usuari només pugui veure dues vegades els continguts? Doncs precisament és una de les claus de l'extraordinària popularitat que ha aconseguit obtenir aquesta aplicació. Com que les fotografies no queden a l'historial per sempre, els usuaris actuen amb més espontaneïtat que a la resta de xarxes socials. D'aquesta forma, no senten la pressió d'aconseguir una imatge perfecta. Poden ser més "humans".

Fins i tot poden pujar "punyals", que és com alguns adolescents denominen les fotografies en les quals no han aconseguit la postura i el gest estudiat per assemblar-se a aquests instagramers que s'han acabat convertint en models de si mateixos, sempre a la cerca d'un filtre que els immortalitzi sense màcula.

El caràcter efímer dels continguts, a més, funciona com un incentiu per a l'usuari, que és més actiu i prolífic que el d'altres xarxes socials, a fi de proveir contínuament el seu perfil.

Cada dia es visualitzen més de 10 milions de vídeos i, per usuari, s'envien una mitjana de vint missatges.

La fugacitat dels continguts és una de les claus perquè els més joves s'estiguin allistant cada dia més a aquesta xarxa social. Però l'altra és que és una xarxa en la qual no hi ha pares, tal com passa a Facebook, que puguin estar "ensumant" què hi fan els seus fills. El disseny de la mateixa aplicació fa, a més, que les persones de més edat s'hi "perdin", la qual cosa les espanta i, alhora, la reafirma com un espai reservat als usuaris més joves.

Cap xarxa té tanta acceptació en aquest segment. Per exemple, ja ha avançat Twitter en usuaris actius cada dia. Caldrà veure quins resultats dóna aquesta ofensiva (Instragram Stories) a l'imperi digital de Zuckerberg.

L'empresari haurà d'esperar que el projecte no es frustri, cosa que no seria la primera vegada. Ja va intentar captar el mercat de les històries que caduquen amb Facebook Poke, i també ho va provar amb una altra aplicació, anomenada Slingshot, calcada de Snapchat. Va fracassar totalment. Ara és un fantasma. Es va autodestruir.