El 84 % de les empreses familiars catalanes van incrementar la seva facturació en els últims dotze mesos, mentre que en el conjunt de l'estat l'increment va ser del 75%. Així ho revela l'edició catalana del cinquè Baròmetre de l'Empresa Familiar, elaborat per la consultora KPMG en col·laboració amb les associacions territorials vinculades a l'Institut d'Empresa Familiar.

Preguntat per quins són els principals desafiaments que afronta en aquests moments l'empresa familiar, la incertesa política és la resposta escollida en primer lloc per aquest sector en el conjunt de l'estat, mentre que aquesta preocupació ocupa el segon lloc en el cas de les empreses familiars catalanes (44 %).

L'increment de la competència (52 %) és el repte més important segons el parer de les empreses catalanes, i en tercer lloc en les seves preocupacions se situa la disminució de la rendibilitat (37 %).

Quant a les perspectives per a l'any vinent, 7 de 10 empreses familiars catalanes consultades diuen que augmentaran "en certa mesura" la seva facturació l'any vinent. També el 70 % de les espanyoles es mostren optimistes sobre la situació de les empreses en els pròxims dotze mesos, un percentatge que en el cas de les catalanes s'eleva al 77 %. Les mateixes impressions mostren les empreses familiars europees: una àmplia majoria (72%) manifesta una opinió positiva, encara que ho fa en menor mesura que l'any passat. Tant al conjunt de l'estat com a la resta d'Europa, les opinions neutrals se situen al voltant d'un quart de les respostes. Els propietaris de les empreses familiars es mostren així més cauts en les seves previsions del que ho feien un any enrere, però sense arribar als nivells del 2014 i els exercicis precedents.

Les perspectives negatives, en canvi, són mínimes, el 6%, però la dada s'incrementa lleugerament d'un any a l'altre (el 4% el 2015). Amb tot, el nivell és molt baix, si es compara amb el màxim a què es va arribar el 2013: el 25%. Les empreses europees, en canvi, es mostren una mica menys pessimistes enguany (7%) que l'anterior (8%).

Aquest baròmetre s'elabora a partir de les respostes de 288 empreses familiars espanyoles recollides entre maig i juny del 2016, i globalment es nodreix de respostes d'un total de 959 empreses familiars europees de 23 països.

Si a Espanya el 75 % de les empreses familiars declaren haver augmentat el seu volum de vendes en l'últim exercici, en el conjunt d'Europa aquest percentatge és només del 54 %, el que posa de manifest el més gran dinamisme de l'economia espanyola en aquesta conjuntura.

Preguntats per quins canvis o millores impulsarien el creixement de la seva empresa, les empreses familiars espanyoles es decanten en primer lloc per uns impostos més baixos (37 %), per la reducció de les contribucions a la Seguretat Social (36 %) o bé pels acords laborals més senzills i flexibles (29 %), mentre que l'empresa familiar europea escull aquesta última com la seva primera demanda (30 %).

Millorar la rendibilitat és la principal prioritat per al 55 % de les companyies familiars espanyoles que han participat en aquest baròmetre, reptes als quals segueixen l'increment de la facturació (52 %), l'augment de la innovació (21 %) i la diversificació en nous productes i serveis (20 %). Quant a la presència als mercats exteriors, dos terços de les empreses han incrementat la seva presència internacional i menys del 8% l'ha reduïda. En matèria de contractacions, Espanya progressa més que Europa: el 61% diu que ha incrementat la plantilla, en comparació amb el 47% de les empreses europees que diuen que ho han fet.

Segons el soci responsable de les oficines de KPMG a Catalunya, Balears i Andorra, Fernando Serrate, "l'empresa familiar catalana és conscient que la inversió en innovació i talent és un pilar fonamental per mantenir-se competitiu".