Què és la indústria 4.0?, es preguntava la jornada organitzada ahir per la multinacional japonesa SMC i coordinada per l'empresa bagenca Tecnical. L'objectiu era aclarir aquest nuvolós concepte a un centenar d'assistents, representants d'una cinquantena d'empreses del territori, la majoria clients del distribuïdor i assessor en matèria de mecanitzacions Tecnical.

Si algú hi esperava una conferència tediosa i tècnica sobre noves tecnologies va quedar decebut. A fi de bé. El ponent, Alberto Moral, responsable d'indústria 4.0 de la delegació espanyola de la multinacional japonesa (amb seu a Vitòria), va convertir la matinal en una divertida, en moments irreverent, però il·lustrativa jornada sobre quin és el futur immediat que espera a la indústria local.

Moral va explicar "Com aplicar els conceptes de la fàbrica intel·ligent", a partir de la definició dels conceptes que s'atribueixen fàcilment a la nova indústria 4.0, com són el big data, la robòtica col·laborativa, la fabricació additiva, el cloud computing, la realitat augmentada, l'Internet de les coses, la visió artificial i la ciberseguretat. El ponent, però, va recordar que tots aquests aspectes no són si no evolucions tecnològiques d'elements que la indústria ja fa anys (o dècades) que utilitza.

El concepte indústria 4.0 no té a veure, doncs, amb (r)evolucions tecnològiques, sinó amb l'estratègia perquè la indústria catalana, espanyola o europea recuperi la seva preponderància en el PIB d'unes regions cada vegada més abocades al sector serveis en detriment de les grans regions asiàtiques en expansió. Segons Moral, el que cal és entendre la nova forma dels consums industrials i comercials i adaptar els processos productius tradicionals o ja tecnificats a les noves formes de consumir. "Ens hem d'adaptar al consum, no a la tecnologia", va dir el ponent, que va insistir que "calen màquines noves per a clients diferents".

Avui la tendència ja és a la producció a demanda, en què la producció s'apropa al client: és a mida, personalitzada i amb l'objectiu de la reducció de costos. El client, va dir Moral, busca avui diferenciació, adaptació, eficiència, imatge de marca i reducció de l'impacte mediambiental. I la indústria ha de satisfer aquestes noves necessitats amb un canvi de paradigma productiu.