La de Pablo Isla era una de les conferències més esperades de la vintena previstes en la dinovena edició del Congrés Anual de l'Empresa Familiar que es va celebrar a la Corunya aquesta setmana, i el president d'Inditex no va decebre. De fet, quan va començar a enumerar els mercats on el grup ha obert una botiga els últims dos mesos i va arribar a la vintena de ciutats es va sentir un sonor "oooh!" a les primeres files de l'auditori. El màxim responsable de la multinacional fundada per Amancio Ortega va fer un recorregut pel model de negoci d'Inditex i els seus valors i va donar evidents mostres que la seva dimensió, la seva grandària -una de les qüestions clau que es va debatre al congrés- és un valor fonamental.

Inditex va crear més de 7.000 llocs de treball a Espanya durant els llargs anys de crisi, una xifra que Isla va atribuir a l'enorme diversificació geogràfica -i de riscos- que caracteritza Inditex, i en general tot el sector tèxtil. "Quan l'empresa era petita (el 1989 i 1990), Amancio Ortega va decidir obrir botigues a Nova York i París, perquè va considerar que per competir havia de ser en aquests mercats. Sense aquest component (el de l'enorme presència mundial), Inditex seria inconcebible", va dir Isla, abans de destacar la forta creació d'ocupació que aquesta expansió li va permetre "en anys difícils" per a Espanya.

El president del gegant tèxtil va iniciar el seu discurs, com sempre que ha de detallar el model de negoci del gegant d'Arteixo, explicant que la botiga és el centre i element essencial, com a punt de venda i com a font d'informació dels gustos i interessos del consumidor, que després es traslladen a la cadena de producció. "Tot el procés comença i acaba a la botiga", va detallar, i acciona el formidable aparell logístic que permet proveir-les totes dues vegades la setmana en funció de les comandes que cada botiga fa a la central.

Cada vegada que una de les vuit cadenes d'Inditex obre la seva botiga on-line en un nou mercat exigeix el mateix esforç que inaugurar un establiment físic, però sense l'obra ni l'espai. El grup disposa de 10 stockrooms, o magatzems, només per proveir el mercat on-line a tot el món, que inicialment només s'alimentava des d'Espanya. Avui dia, va afirmar Isla, el negoci està "plenament integrat" tant verticalment (disseny, fabricació i logística) com també i sobretot entre el mercat físic i digital, que es complementen i retroalimenten, i també expliquen les enormes xifres que genera Inditex. La multinacional, que evita habitualment disgregar les dades de vendes en un format o altre, rep cada dia als seus webs la visita de sis milions de persones, o el que és el mateix; gairebé l'1% (0,8%) de la població mundial entra cada dia a les webs de Zara, Bershka, Massimo Dutti, Pull&Bear, Stradivarius, Zara Home, Oysho o Uterqüe. Així és que el grup, que factura gairebé 21.000 milions d'euros l'any, mou només per avió 210.000 tones de mercaderies, l'equivalent al 10% de tot el tràfic de productes que mouen els aeroports de París o Frankfurt.

La dada en aquest cas no la va donar Isla, sinó un empleat de logística en un dels vídeos elaborats per Inditex per als candidats a formar part de la seva plantilla, i que el directiu va mostrar en un reconeixement a cadascun dels 150.000 empleats que el grup té a tot el món. L'agraïment del president a la cooperació de la plantilla perquè Inditex bati rècords cada any en benefici i vendes és una constant en totes les presentacions de resultats, però l'any passat, per primera vegada, el grup va decidir fer-ne partícips els treballadors amb el repartiment del 10% de l'increment de benefici entre tots els que tenien més de dos anys d'antiguitat. El pla era previst amb els comptes de l'exercici 2015 (a repartir aquest any) i el 2016 (el següent), però, a preguntes de l'auditori, Isla va prometre continuar-lo: "estem molt contents amb l'experiència, ha tingut molt bona acceptació entre la plantilla i pretenem continuar per aquí".

El president d'Inditex va destacar que el lema del congrés "Creixement amb arrels" s'adapta a la cultura d'Inditex, una empresa "sense graons" en la qual cada empleat pot arribar on es proposi, caracteritzada per "la capacitat d'autocrítica, la humilitat, la superació constant i el respecte a la diversitat i la multiculturalitat". Isla va reservar la part final de la seva intervenció per a la botiga emblemàtica inaugurada el setembre al carrer Compostela: "ens feia molta il·lusió tenir una botiga així a la Corunya, que és casa nostra". I es va acomiadar posant deures: "és de visita obligada".