«El sistema educatiu no prepara el tipus de talent que Espanya necessita. Es preparen enginyers quan el que es necessita és personal per al sector de serveis», va dir a Efe el director del centre de competitivitat de l'IMD, Arturo Bris, en analitzar els resultats del rànquing.

L'informe sobre el talent analitza 61 països en funció de la seva inversió i desenvolupament en educació, la seva capacitat per atreure el talent estranger i la seva capacitat d'adaptar el coneixement de les persones a les necessitats de les seves respectives economies. En el rànquing general, que combina aquests tres factors, Espanya se situa en el lloc 32, el que significa set posicions per sobre de l'any passat. El factor d'inversió i desenvolupament educatiu és on més ha progressat d'un any a un altre, en passar del lloc 36 al 29.

Bris va explicar que la millora en el posicionament d'Espanya en aquest factor s'ha hagut de sobretot «al deteriorament observat en altres països, més que a un augment notable de la inversió pública espanyola en educació».

L'àmbit en què Espanya obté els pitjors resultats té a veure amb la preparació de la força laboral per al seu sistema productiu, una variable en la que està en el lloc 45. L'acadèmic va assenyalar que al país «hi ha poca cultura de proporcionar entrenament als empleats i en general les empreses no tenen una política de gestió del talent».