La Comissió Europea (CE) ha obert un procediment d'infracció contra set Estats membres de la Unió Europea (UE), entre ells Espanya, per haver incomplit les seves obligacions comunitàries en matèria d'homologació de vehicles en relació amb el frau en les emissions del grup Volkswagen.

Brussel·les ha remès una carta d'emplaçament, primer pas del procediment comunitari d'infracció, per sol·licitar informació als països concernits (Alemanya, Espanya, Grècia, Lituània, Luxemburg, Regne Unit i República Txeca).

En el cas d'Alemanya, Espanya, Luxemburg i Regne Unit, que homologaven certs models de Volkswagen per a la seva venda al mercat únic europeu, la Comissió Europea els retreu no haver aplicat les penes corresponents en detectar-se al setembre de 2015 que el fabricant alemany utilitzava un "programari" il·legal per superar els test d'emissions en el laboratori.

Fonts europees van precisar que els vehicles que afecten a Espanya són de la marca Seat i, en concret, el model Exeo, encara que responsables de la CE estan en contacte amb les autoritats espanyoles per obtenir "més informació".

"El compliment de la llei és abans de res el deure els fabricants d'automòbils. Però les autoritats nacionals de tota la UE han de garantir que els fabricants d'automòbils compleixin efectivament amb la llei", va declarar en un comunicat la comissària europea de Mercat Interior i Indústria, Elzbieta Bienkowska.

Els Estats membres de la UE han de tenir un sistema de sancions "efectiu, proporcionat i dissauassiu" aplicable als constructors automobilístics que incompleixin la llei, va recordar la CE.

En el cas dels procediments d'infracció contra Grècia, República Txeca i Lituània, l'Executiu comunitari els retreu no haver introduït aquesta normativa europea en la seva legislació nacional.

A més, en el cas d'Alemanya i el Regne Unit, la Comissió Europea considera que es van saltar la llei en negar-se a revelar, a petició de l'Executiu comunitari, "tota la informació tècnica recol·lectada en les seves investigacions nacionals" relatives a les "potencials emissions irregulars d'òxid de nitrogen (NOx) del grup Volkswagen i altres fabricants".

"Per al futur, la Comissió ha presentat propostes per introduir una major supervisió europea i un sistema d'aprovació més robust", que encara ha de ser aprovat pel Parlament Europeu i pel Consell, va recordar la comissària.

Es refereix en concret a noves proves sobre emissions contaminants, més similars a les de conducció real, per mesurar els nivells d'emissions de NOx i CO2 dels vehicles.

Si l'Eurocambra i el Consell aproven la proposta, les noves proves de mesurament s'aplicaran des de setembre de 2017 solament als models nous de vehicles (que no a tots els que es fabriquin), mentre que des de setembre de 2018 s'estendrà a tots els cotxes que surtin de fàbrica.