L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha realitzat un estudi sobre els preus que ofereixen a internet els grans supermercats i ha conclòs que Alcampo és el més barat, mentre que els més cars són El Corte Inglés i Caprabo, els dos per igual. L’OCU ha comparat els preus a internet del mes de desembre d’Alcampo, Carrefour, Dia, Hipercor, El Corte Inglés, Mercadona, Caprabo, Condis i Eroski a partir d’una llista de més de 150 productes d’alimentació, drogueria, higiene i productes frescos, tant de marca de fabricant com blanca.

Aquesta comparació està basada en la cistella de la compra de l’estudi anual de supermercats que l’OCU elabora cada any i ha tingut en compte els codis postals de vuit ciutats: Barcelona, ??Gijón, la Corunya, Las Palmas de Gran Canària, Madrid, Sevilla, València i Saragossa.

Segons l’organització, les grans cadenes apliquen una política de preus «més o menys uniforme», encara que no són iguals en tots els centres. De fet, Alcampo és la cadena que més variacions de preus presenta entre ciutats, un 6%, mentre que les que menys són Mercadona (2%) i Dia (1%). Aquestes diferències fan que el rànquing de cadenes amb prou feines variï per ciutats.

De l’estudi es desprèn que Alcampo.es és el supermercat online més barat dels analitzats, seguit de Carrefour.es i Mercadona.es, que són un 6% més cars. A la banda contrària, Elcorteingles.es i Caprabo.com són els més cars (els seus preus són un 15% més elevats de mitjana que el més barat inclòs en l’estudi), tots dos per igual.

L’organització assegura que els preus de desembre en comparació amb els de maig de l’any passat amb prou feines han baixat (-0,1), i les pujades s’han compensat amb les disminucions d’altres. No obstant això, apunta l’OCU, en relació a les cadenes, no totes han tingut el mateix comportament: Eroski.es i Alcampo.es són les úniques que han abaixat els seus preus, un 7% i un 6%, respectivament, mentre que Mercadona.es (4%) i Caprabo.com (5%) són les que més els han apujat. A la resta de supermercats les variacions han estat més petites.

Avantatges de la compra en línia

La compra en línia d’alimentació es va fent una realitat de forma gradual i cada vegada més cadenes de distribució s’han sumat a l’oferta per internet. Per als consumidors, la compra en línia té avantatges, evita carregar amb pes, estalvia temps i viatges i ofereix la possibilitat d’accedir a productes que no es troben fàcilment en els establiments físics i a ofertes de cadenes més allunyades del domicili del consumidor. A més, gràcies a la tecnologia es permet la comparació directa de preus, fet que permet optimitzar l’estalvi.

Segons el parer de l’OCU, la compra a través de supermercats en línia ha millorat la seva competitivitat en els últims anys, a causa especialment de l’increment de la competència, la incorporació d’algunes cadenes barates i la millora de preus en alguns tipus de productes, especialment en productes de marca pròpia. Si s’afegeix a la millora de la seva competitivitat, el fet que en compres grans és habitual que les despeses d’enviament siguin gratuïtes, té com a resultat el fet que realitzar la compra a través d’internet és una opció cada vegada més competitiva i atractiva per als consumidors.

Aquestes diferències de preus entre cadenes han dut l’OCU a elaborar un comparador de supermercats en línia per facilitar als seus socis la possibilitat d’estalviar quan compren per internet. Amb aquesta eina, l’OCU pretén posar a disposició del consumidor tots els avantatges que ofereix la compra en línia per a convertir-la en un instrument d’estalvi per a les famílies.