El gran problema del mercat laboral espanyol, a parer dels 1.000 directius que han participat en un dels estudis més recents d'una de les firmes de referència internacional en l'àmbit dels Recursos Humans, ManpowerGroup, és l'escassetat de talent. Una preocupació que comparteixen el 26% dels alts càrrecs executius de les empreses del país; la proporció es dispara respecte dels anys precedents: el 2015, l'escassetat de talent era un maldecap per al 14% dels directius; els anys 2013 i 2014 aquesta qüestió només resultava problemàtica per al 3% dels alts directius. Cal remuntar-se al 2008, quan gairebé tres de cada deu executius situaven l'escassetat de talent com un entrebanc.

La falta d'experiència (el 29% del miler d'enquestats així ho apunta en l'Estudi ManPower Group sobre l'escassetat de talent 2016/2017); la manca de candidats disponibles (25%); la manca d'habilitats tècniques o hard (22%); les aspiracions salarials elevades (7%) i les limitades habilitats d'ocupabilitat o soft (7%) són els factors que provoquen la percepció en els directius que el talent escasseja en el mercat.

Els perfils més buscats

Pel que fa als professionals que més costen de reclutar, l'enquesta de ManpowerGroup mostra que «per primera vegada» des que es va començar a fer aquest sondeig, l'any 2006, els directors comercials són els perfils «més difícils» de trobar a Espanya (vegeu infografia). L'estudi ho atribueix a la «necessitat imperant de les companyies d'incrementar les vendes i de créixer en un mercat que sembla consolidar la tendència a l'alça». Per darrere dels directors comercials s'hi troben els perfils tècnics (de producció i de manteniment i operadors), un col·lectiu que des del 2006 figura en el top 5 dels professinals més buscats per les empreses. Encara més: els anys 2008, 2010 i 2011, els tècnics van ser els professionals més desitjats per les organitzacions.

Els oficis manuals qualificats (lampistes, fusters, soldadors, paletes, guixaires i llauners, sobretot), de la seva banda, ocupen el tercer lloc del podi dels treballadors més desitjats. En aquest context, la demanda d'enginyers retrocedeix, i aquests professionals ocupen la quarta posició en el rànquing de ManpowerGroup.

I, entre les especialitats emergents, hi figuren les de comercial i la de personal d'atenció al client i servei postvenda, que ocupen la novena i la desena posició de la llista, respectivament. Un fet que «confirma la importància creixent de l'àrea comercial i d'atenció al client com a eix estratègic dins de les companyies».

Què fan les empreses?

La formació i la preparació dels equips per tal que puguin cobrir les vacants que es van generant és l'estratègia que segueixen el 46% de les empreses, segons l'estudi. En altres casos, el 19% opta per l'externalització de serveis, la mateixa proporció que opta per buscar «noves fonts de talent». El 14% aposta per oferir sous inicials més elevats, el mateix percentatge que aposta per impulsar canvis organitzatius.