El Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC) augura que aquest sector industrial crearà aquest any a Catalunya uns 2.000 llocs de treball, entre directes i indirectes, i que la producció d'automòbils creixerà el 4% a la comunitat.

En una trobada amb periodistes, el president d'aquest clúster, Vicenç Aguilera, va destacar ahir que el sector de l'automoció viu un moment «fantàstic», i que el 2017 podria ser també el «primer gran any» del vehicle elèctric, perquè pot entrar «en una primera rampa de llançament».

Aquest clúster, format per 180 empreses del sector implantades a Catalunya (entre les quals Seat i Nissan, però també empreses de la Catalunya Central o amb presència al territori, com A. Raymond Tecniacero, Denso Barcelona, Fundería Condals, Gestamp, el centre Eurecat, Vilardell Purtí, ICL, Tecnoquark i el Campus Motor Anoia), estima també que la indústria de components augmentarà aquest any el 6% el seu volum de fabricació.

El 2016, Catalunya es va mantenir com a primera comunitat de l'estat en producció d'automòbils, amb 555.000 unitats, gràcies a les fàbriques de Seat i Nissan, xifra que suposa el 24% de l'Estat, on es van fabricar 2,8 milions d'unitats.

Aguilera va assegurar que el parc automobilístic espanyol té una antiguitat mitjana de 12 anys, per la qual cosa «si les condicions econòmiques acompanyen», els anys vinents hi podria haver una «forta renovació» de la flota de vehicles. Aguilera va posar l'accent que aquest any el cotxe elèctric podria entrar en una «primera onada de creixement important». El 2016 es van vendre a Espanya un total de 31.019 vehicles híbrids, el 68% més que el 2015, i un total de 4.746 cotxes elèctrics, el 51,5% més que l'any anterior, i entre uns i altres van sumar una quota de mercat del 2,6%. Aguilera no ha fet estimacions sobre quants vehicles d'aquest tipus es podrien vendre el 2017, però creu que els creixements estaran entre el 60 i el 80%. Això no obstant, el màxim responsable d'aquest clúster, creat el 2013 amb l'objectiu de reforçar la competitivitat de la indústria de l'automòbil com a motor de l'economia catalana, assegura que per impulsar el cotxe elèctric resulta «clau» habilitar punts de recàrrega en els aparcaments privats.

Quant als llocs de treball en el sector, Aguilera va precisar que l'automoció dóna feina a unes 90.000 persones a Catalunya i suposa el 7% del PIB català. Encara que Aguilera no va precisar quants llocs de treball es van crear el 2016, va apuntar que aquest any estarà per damunt del 2016 en generació d'ocupació.

Preguntat per si té constància de noves implantacions industrials a Catalunya, va assegurar que hi ha «projectes» en marxa, però va evitar donar detalls per qüestions de confidencialitat.

D'altra banda, el màxim responsable d'aquest clúster va alertar que la vaga dels estibadors podria tenir un impacte «brutal» sobre el sector de l'automoció, ja que una mesura d'aquest tipus «paralitza la indústria». També va dir que és urgent invertir al Corredor Ferroviari Mediterrani perquè aquesta infraestructura podria reduir els costos logístics de la indústria, va apuntar.

Aquest clúster, amb un pressupost d'uns 800.000 euros, aportats fonamentalment pels seus socis, impulsa també una trentena de projectes. Entre aquests destaca el Catalonia Living Lab, que busca posicionar Catalunya com un ter-ritori ideal per provar el cotxe autònom i el vehicle connectat.