La intel·ligència artificial es reivindica amb veu pròpia en aquesta edició del Mobile World Congress (MWC): assistents digitals i «bots conversacionals» permetran cada vegada més que l'ésser humà recorri al llenguatge natural per relacionar-se amb la tecnologia. «La veu serà la forma d'interacció entre l'humà i la màquina. La intenció és que la tecnologia es torni transparent i fàcil d'usar, de manera que l'usuari no hagi de preocupar-se per ella», va explicar la directora d'anàlisi de la consultora IDC, Marta Muñoz.

El mòbil i l'ordinador són les interfícies que utilitzem actualment per moure'ns amb la tecnologia, però a mesura que aquesta sigui més i més ubiqua -amb l'emergència de la Internet de les coses-és necessari establir un sistema senzill i natural d'interacció.

Facebook, Google, Amazon, IBM i Apple són algunes de les companyies que estan desenvolupant projectes perquè entre nosaltres i la tecnologia només intercediïn les paraules. Però empreses de tot el món ja tenen serveis d'atenció al client automatitzats en forma de «bots conversacionals», com s'ha vist en l'MWC.

Comprar bitllets d'avió, gestionar una queixa del servei telefònic o fins i tot xerrar amb un bot de l'expresident dels Estats Units Barack Obama són accions que podem fer parlant amb les màquines a través de Facebook Messenger.

«Els xatbots són una de les tendències més grans. Si el 2000 totes les empreses creaven webs i el 2008 aplicacions, avui la majoria dels projectes acaben adoptant la forma d'un bot», va destacar el responsable de la consultora digital Fjord, Héctor Ibarra.

IDC espera que el 2020 el 40% de les transaccions comercials mundials tingui intel·ligència artificial, cognitiva i conversacional. Mentre Facebook ha potenciat l'emergència dels bots, Apple, Amazon i Google estan més centrats en els assistents digitals: Siri, Alexa i Assistant, respectivament. Google ha elegit l'MWC per anunciar que Assistant arribarà a més dispositius Android i estarà disponible en altres idiomes a més de l'anglès aquest any. «La conversa és un concepte poderós. Tot és diàleg entre nosaltres i el món. I és una cosa natural, no l'hem d'aprendre», va remarcar el responsable de Google Assistant, Gummi Hafsteinsson.

Afirmació amb la qual l'analista d'IDC coincideix: «seguim sent humans i per a nosaltres la forma més fàcil de comunicar-nos és la veu. Amb ella, l'experiència de l'usuari és molt més rica. A més, cada vegada som més impacients, volem aconseguir les coses de forma instantània, i és més ràpid usar la veu que escriure la pregunta». Els assistents digitals responen ara preguntes i duen a terme ordres molt concretes, com consultar el correu electrònic, apagar la llum, establir una alarma o reproduir una cançó. Però la conversa amb les intel·ligències artificials no només servirà per gestionar la vida personal, sinó també per administrar negocis o fins i tot el govern de ciutats.

Així ho va posar de manifest el projecte City US d'Accenture, un sistema d'intel·ligència artificial i internet de les coses que respondrà a preguntes en temps real sobre l'estat del trànsit, la neteja dels carrers i les emergències de Barcelona. La intenció de les grans tecnològiques és que els seus assistents virtuals siguin gestors personalitzats que aprenguin i evolucionin per ser cada vegada més eficaços. «Aquest és només el començament», va matisar en una conferència el responsable del projecte d'intel·ligència cognitiva Watson d'IBM, Rob High.