PSA Peugeot-Citroën va anunciar ahir la compra a General Motors (GM) de la seva filial Opel/Vauxhall, fet que li permetrà convertir-se en «número dos» del sector automobilístic a Europa, però amb el repte d'integrar uns actius que han estat en un dèficit crònic des de començament de segle.

El grup francès pagarà un total de 1.300 milions d'euros pel negoci automobilístic d'Opel i Vauxhall, als quals s'afegiran 900 milions més per la filial financera de GM a Europa, que abonarà al 50 % amb el banc BNP Paribas, segons van explicar les diverses parts en un comunicat.

L'operació, que posa fi a gairebé nou dècades de presència industrial del gegant nord-americà al Vell Continent, es formalitzarà el quart trimestre d'aquest any, i col·loca PSA en la segona posició a Europa amb 2,95 milions de vehicles venuts el 2016, només darrere de Volkswagen (3,91 milions).

A escala mundial, la nova entitat va representar 4,3 milions d'unitats (només el fabricant francès va suposar 3,15 milions), amb l'objectiu d'arribar al llindar dels 5 milions el 2020.

Un dels aspectes més complicats de la negociació, que s'havia fet pública el 14 de febrer, van ser les provisions per a les pensions dels treballadors d'Opel/Vauxhall que essencialment assumirà GM. PSA en carregarà una petita part en el seu balanç, però per això rebrà 3.000 milions d'euros dels nord-americans.

El grup francès confia a obtenir unes sinergies de 1.700 milions d'euros anuals a l'horitzó del 2026, dels quals «una part significativa» d'aquí al 2020. També el 2020 s'espera que Opel/Vauxhall surti dels números vermells (amb un marge operatiu corrent del 2 % i un flux de caixa operatiu positiu), després dels 15.000 milions de dòlars de pèrdues acumulades en els últims 16 anys, encara que s'hagin reduït en els últims exercicis (257 milions de dòlars el 2016 després dels 813 milions del 2015).

El president de PSA, Carlos Tavares, que en una conferència de premsa amb la responsable executiva de GM, Mary Barra, va insistir en la voluntat de crear «un campió europeu», va assenyalar que sense l'impacte del Brexit Opel/Vauxhall ja hauria estat en «un punt d'equilibri» aquest exercici.

Tavares va assegurar que es mantindrà la identitat de cadascuna de les marques per interès propi, ja que -va argumentar- hi ha clients que busquen específicament un cotxe de concepció alemanya, mentre que d'altres el prefereixen de concepció francesa.

I en aquesta mateixa línia, té intenció de mantenir en el seu lloc Karl-Thomas Neumann, màxim executiu d'Opel, que ha dissenyat el que l'interessat considera «el pla més gran de llançament de vehicles», set, dels quals dos ja s'havien programat -fruit d'una col·laboració amb GM- en associació amb PSA.

El president del fabricant francès no va voler comprometre's explícitament a no reduir la seva plantilla però va posar l'accent que aquest no és l'objectiu, i en el fet que respectarà els acords existents, en particular amb els sindicats sobre garantia de l'ocupació.