La casuística era variada i les respostes, per tant, molt diverses. Però el missatge de fons va ser el mateix durant tota la sessió: «no signeu res sense assessorament». Aquest va ser el mantra de la sessió informativa sobre les clàusules sòl que va oferir l'associació de consumidors Adicae, celebrada ahir a la tarda al centre cívic Selves i Carner de Manresa, i que va aplegar poc més d'una vintena de persones. La trobada va ser organitzada per l'Associació de Veïns Bar-riada Saldes-Plaça de Catalunya.

Andrés Naranjo, tècnic de consum de l'associació, va ser l'encar-regat de respondre els molts dubtes que encara genera la reclamació de les clàusules sòl. Alguns de molt bàsics, però imprescindibles, com si l'usuari té o no la clàusula inserida al seu contracte hipotecari. D'altres força més dramàtics, ja que alguns propietaris d'habitatge es barallen per recuperar el que els correspon després d'haver aportat en dació el seu pis per liquidar una hipoteca que no es podia satisfer.

Naranjo, que intentava contagiar al públic la seva desconfiança sobre les intencions dels bancs (sempre, recordin, insistia, orientades al negoci), va dir que cal pressió conjunta per garantir que el retorn del pagat de més per les clàusules sòl sigui efectiu. «L'engany no ha estat a un o a un altre usuari, sinó col·lectiu», va recordar Naranjo, que va explicar que només en països com Espanya, amb molt poca cultura d'associació de consumidors, ha estat possible mantenir en el temps unes clàusules que el tribunal europeu ha considerat clarament abusives.

Durant la xerrada es va explicar el més obvi, però no per això més conegut: què són els diferencials hipotecaris i els índexs variables. Entre els assistents hi havia associats a Adicae, que ja fa temps que lluiten perquè els sigui retornat l'import de la clàusula declarada abusiva, i d'altres que requerien una informació bàsica per iniciar la tramitació d'una reclamació que afecta més de dos milions d'hipoteques al conjunt de l'estat. Naranjo va preveure que «en el 99,9%» dels casos, els bancs acabaran tornant per exigència legal el que s'ha pagat de més durant aquests anys de tipus baixos, però va insistir que la qüestió, més que el què, és «com, quan i quant» es farà el retorn d'aquestes quantitats. Per això el tècnic de consum d'Adicae insistia a demanar als assistents que s'assocïin per fer més força davant les entitats en la reclamació extrajudicial que ha impulsat l'associació. La quota anual de soci és de 36 euros, va dir. Però a la seu de l'entitat (a Barcelona; no hi ha delegació al Bages) s'atenen també dubtes d'usuaris de banca que no estiguin associats.

Naranjo va fer una breu repassada també a altres reclamacions en marxa, com la de les despeses per la formalització del préstec hipotecari («estem al començament del procés», va explicar el tècnic, que va matisar que «encara falta jurisprudència»), i sobre els índexs IRPH, ja que hi ha hipotecats als quals se'ls han congelat tipus inicialment variables després de la desaparició de referències com l'IRPH de caixes i el de la CECA. «Un altre abús», va concloure Naranjo