La fiscalia alemanya ha demanat a l'Audiència Nacional que li cedeixi la seva investigació contra Volkswagen pel frau dels motors dièsel per falsejar els nivells de les seves emissions, en entendre que és millor unificar-la per evitar que l'arxivament per part d'un país europeu porti a l'extinció de tota la causa. Així ho diu la Fiscalia de Brunswick en la seva resposta fa uns dies a la comissió rogatòria (petició d'informació) que li va fer fa un any el jutge Ismael Moreno, qui porta el cas a Espanya, en la que afegeix que de moment no hi ha indicis de «responsabilitats de persones que actuen per si soles a Espanya» que prenguessin la decisió de manipular els motors.

En aquest escrit, la fiscalia alemanya informa al jutge que ja porta a terme les seves pròpies diligències prèvies en relació amb l'anomenat «assumpte dels gasos d'escapament» contra responsables de l'empresa automobilística. Per al ministeri fiscal alemany, aquesta investigació abraça un total aproximat d'11 milions de vehicles a tot el món que estan equipats amb el motor EA189, i «això inclou els vehicles matriculats a Espanya amb aquest motor».

Afegeix que, segons el dret alemany, s'investiga l'autoria «indirecta» de responsables de VW de la central del grup, que «van prendre la decisió d'instal·lar el s oftware de manipulació en el marc d'un dispositiu de desactivació en determinats vehicles». «Aquesta decisió presa en aquell moment repercuteix en el marc de la jerarquia de l'empresa, en un gran nombre de vehicles durant un període de diversos anys, sense que treballadors subordinats, distribuïdors i importadors tinguin constància de l'ús del software de manipulació», explica en el seu escrit. Així, aclareix que «un únic acte concret» del responsable d'aquesta decisió repercuteix en, aproximadament, 11 milions de vehicles a tot el món, però «legalment ha de considerar-se com un fet a efectes processals».