Només el 40% del comerç amb un únic establiment ven en línia, segons un estudi encarregat per Comertia a l'escola universitària de comerç Escodi, que conclou que el comerç català aprova en presència en línia però li queda un llarg camí en l'ús de les TIC.

L'estudi, «Transformació digital en el retail a Catalunya», té l'objectiu de conèixer l'ús i el grau d'implementació de les noves tecnologies entre les empreses de comerç a Catalunya. Les eines digitals més implantades en el comerç català són el web i les xarxes socials; així, el 85,71% dels comerços disposa de web, encara que només el 40% dels comerciants l'utilitzen com a canal de venda. Facebook (85%) i Instagram (56%) són les xarxes socials més utilitzades pel sector, seguides de Twitter (39,5%) i YouTube (19,7%).

El 41% del comerç al detall català no disposa de cap tecnologia implantada en el seu establiment, encara que alguns ja han incorporat sistemes de millora de l'experiència del client, com pantalles interactives (13,6%), pagaments ràpids (19,1%), codis QR (21,8%) i tauletes tàctils (21,8%). Les cadenes de botigues de Comertia tenen més integrat l'ús d'eines de comunicació digital que el conjunt del sector.

Quant a la inversió en transformació digital que duen a terme les empreses de retail, menys del 35% inverteixen per millorar el seu posicionament en cercadors, i les que ho fan hi solen invertir menys de 1.000 euros mensuals.

Gairebé la meitat de les empreses (46,4%) fan inversió publicitària en xarxes socials, i els sectors que hi inverteixen més són l'oci i la cultura i la moda.

Durant la presentació de l'estudi, el president de Comertia, Joan Carles Calbet, va demanar més regulació d'aquests canals de venda, i més contundència davant dels canals il·legals i el frau.