El Brexit tindrà conseqüències «desastroses» per a la indústria de l'automoció del Regne Unit i de la Unió Europea (UE), efectes dels quals no s'escaparà Espanya, un país que exporta a territori britànic el 12,9% dels vehicles que produeix i on l'automòbil representa el 10% del PIB.

«Siguis un productor al Regne Unit o a l'Europa continental, no hi ha diferència, perquè la nostra indústria ha adoptat un model de negoci absolutament integrat», va explicar en una entrevista amb Efe el president de l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (ACEA), Erik Jonnaert.

Amb el divorci entre Londres i Brussel·les «tothom hi perd», va prosseguir el màxim responsable del lobby europeu del motor, que agrupa fabricants com Renault, PSA, Volkswagen, Volvo, Iveco o Ford, ja que es tracta d'una indústria en la qual «la cadena de valor i de subministrament no acaben en una frontera».

«Som un d'aquests sectors que han aprofitat plenament el mercat únic als 28 Estats membres. Fins i tot els que produeixen a l'Europa continental importen peces del Regne Unit», va dir Jonnaert (Varsenare, Bèlgica, 1957) a propòsit de la desconnexió britànica, que hauria d'estar tancada el març de l'any 2019.

En un sector com l'automoció, on «el comerç transfronterer és constant», farà «mal» que es comencin «a tallar parts d'un país o un país d'Europa», va afegir el belga, un dels vicepresidents de la multinacional nord-americana de béns de consum Procter & Gamble fins que el 2013 es va posar al capdavant de l'ACEA.

Aquests efectes negatius es notaran també a Espanya, on l'automoció aporta uns 300.000 llocs de treball directes i 2 milions de llocs de treball lligats al sector, segons dades de l'ICEX, i on el sector té «un balanç comercial positiu amb el Regne Unit», ja que es va comercialitzar en aquest país 363.577 de vehicles, enfront de les 80.608 unitats britàniques importades.

«És fins i tot un problema per als que a Espanya importen components. El lliurament ràpid que era possible abans ja no serà possible, perquè hi haurà retards als ports. A més, hi haurà tarifes potencials», va dir Jonnaert, que va recordar que l'aranzel bàsic de l'Organització Mundial del Comerç (OMC) per als productes acabats és del 10%.

El president de l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils no va entrar a valorar si el Brexit és reversible i, des d'un enfocament pragmàtic, va preferir centrar-se en «com podem minimitzar-ne els efectes negatius», començant pels costos transfronterers, les tarifes duaneres o els canvis en la regulació i homologació.

L'automoció espanyola, va explicar Jonnaert al seu despatx de Brussel·les, notarà l'adéu de Londres al bloc comunitari. Però ha fet «un treball increïblement bo en l'atracció d'inversors» i té agafadors on subjectar-se, els mateixos que han possibilitat que gaudeixi de la taxa de productivitat més alta en el sector (19,2 vehicles per treballador enfront dels 7,6 de la mitjana comunitària).

«La pregunta, ara, és: com mantenir les inversions?», es va plantejar Erik Jonnaert, que considera que l'automòbil de fabricació espanyola ha d'aferrar-se a dos eixos que han fet el conjunt de la seva indústria «més competitiva» que altres països europeus: la flexibilitat laboral i la digitalització de la indústria.