El Port de Barcelona ha registrat un tràfic ferroviari de contenidors de 179.989 TEU (un TEU equival a un contenidor de 20 peus) entre els mesos de gener i setembre d'aquest 2017, que suposa un increment del 7,34% respecte al mateix període de l'any passat, segons ha indicat aquest dilluns el Port de Barcelona. El resultat situa la quota ferroviària de contenidors del Port en un 13% del tràfic total. Saragossa és el principal punt d´origen o destinació de la càrrega amb el Port de Barcelona, de manera que el 60% del transport ferroviari de contenidors connecta la capital aragonesa amb la capital catalana, amb un total de 115.742 TEU, un 14% més en relació als nou primers mesos del 2016.

El Port de Barcelona destaca que aquest increment es produeix després de la positiva evolució que el tràfic de contenidors del corredor Barcelona-Saragossa ha experimentat durant la darrera dècada. L´impuls dels fluxos ferroviaris entre el Port de Barcelona i la capital aragonesa ha estat molt destacat ja que si l´any 2008 es van transportar en tren 16.708 TEU entre aquests dos punts, l´any 2016 la xifra va superar els 138.000 TEU, segons el Port.

La creixent oferta ferroviària entre el port català i Saragossa -que ja suma 7 serveis diaris en cada direcció- es va veure ampliada el desembre de 2016 amb el nou servei Canal Frío, dedicat al transport de càrrega a temperatura controlada. Amb l´objectiu de potenciar la internacionalització del sector agroalimentari, molt destacat en l´economia aragonesa, Canal Frío disposa ja d´un tren diari en cada sentit.

L´expansió del transport ferroviari entre Barcelona i Saragossa s´ha traduït en una important reducció dels costos de transport en aquest corredor, estimada en un 20%. En total, el Port de Barcelona disposa de 37 serveis setmanals amb la capital de l'Aragó, a més de 5 serveis setmanals amb Selgua (Osca).

Estalvi de costos i menys contaminació

D´altra banda, el Port de Barcelona subratlla que el tren permet una reducció "molt considerable" de les emissions contaminants i altres externalitats negatives com congestió, soroll, accidents i manteniment de les infraestructures, principalment.

Així, l´estalvi generat per tot el tràfic ferroviari del Port de Barcelona el passat 2016 s´ha valorat en 16,5 milions d´euros. Amb un total de 8.962 circulacions de trens durant el darrer exercici, els serveis ferroviaris del Port de Barcelona van transportar 226.000 TEU, 271.669 vehicles i 494.792 tones de mercaderies a granel.