Les 17 fàbriques de cotxes que hi ha a l'estat espanyol, dues d'elles a Catalunya (una és la planta de Seat a Martorell i l'altra la factoria de Nissan a la Zona Franca de Barcelona), han fabricat al llarg del 2017 un total de 2.848.335 unitats, una xifra que suposa una caiguda de l'1,5% en relació amb les unitats fabricades al llarg de tot el 2016, segons ha informat aquest dimecres la patronal de l'automòbil espanyola Anfac.

Aquest descens del nombre d'unitats de vehicles produïdes a l'Estat espanyol és menor del previst, que era un descens del 2,7%, gràcies al bon comportament que ha tingut el mes de desembre amb un creixement de la producció del 22% en relació amb al mes de desembre del 2016.

Anfac alerta que l'estat espanyol ha de seguir millorant el seu posicionament i més després que França i Itàlia, competidors directes en el sector, hagin registrat el 2017 creixements en la producció de vehicles. Tot i que en la producció hi hagut una caiguda de l'1,5%, en les vendes a l'exterior, 2.435.336 vehicles, han augmentat un lleuger 0,1%, gràcies a l'increment del 18,2% registrat al desembre.

La producció espanyola de vehicles en l'exercici del 2017 ha mostrat un comportament clarament diferenciat entre el resultat obtingut al llarg del primer trimestre de l'any, període en el qual es va produir un creixement del 4,7% en relació amb el 2016, i la resta de l'any, on s'han acumulat en el seu conjunt xifres negatives.

Les caigudes de la producció responen segons assenyala Anfac a la crisi dels mercats més madurs de la Unió Europea (UE) com és el Regne Unit, on les matriculacions han retrocedit el 5,7%, cosa que ha suposat un impacte negatiu en les exportacions espanyoles en aquell país que han disminuït un 7,3%.

L'altre mercat que ha impactat negativament en el resultat de la producció espanyola ha estat el mal comportament de Turquia, que és el primer mercat espanyol, en el qual s'ha produit una caiguda de les matriculacions de vehicles l'11,8%.

Finalment, el fet que una gran part de les fàbriques espanyoles hagin començat a fabricar nous models dels seus vehicles també ha influït negativament en el resultat de fabricació final perquè moltes de les seves línies de producció han estat aturades en algun moment de l'any per tal de poder portar a terme les diferents modificacions necessàries per implantar les noves fabricacions.