n Els controladors aeris de Barcelona-el Prat han acordat fer aturades de 24 hores a partir del proper 20 de juny. El 85% dels treballadors del centre de control de l'aeroport reunits ahir en assemblea van decidir anar a la vaga. Segons expliquen fonts del sindicat majoritari, Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), «la falta de personal és el gran problema» i per això han decidit fer les aturades. En un comunicat, els controladors ja van vaticinar un estiu de «col·lapse» a l'aeroport barceloní a causa de «la manca» de supervisors a les torres de control, que «s'ha fet crònica», asseguraven. Tot i que Enaire ha fet convocatòries per contractar professionals, «no s'arribarà temps» perquè els nous controladors arribin a l'estiu, quan hi va més vols. «No és una previsió pessimista, és realista», anticipava en el comunicat el portaveu d'USCA, Pau Marí. Segons USCA, l'aeroport ja acumula el 9,4% més de passatgers que l'any passat per aquestes dates.

Per la seva part, l'organisme estatal que gestiona la navegació aèria, Enaire, mostra «disposició absoluta al diàleg» amb els controladors aeris, que han acordat convocar diverses aturades de 24 hores a partir del 20 de juny. «Estudiarem totes les iniciatives» que sorgeixin del col·lectiu, han assegurat en declaracions a l'ACN fonts d'Enaire. Mentre els treballadors es queixen de falta de personal, el gestor assegura que amb data 1 d'agost hi haurà 58 controladors més que l'any passat, de manera que la xifra total al Prat serà de 450. «Hem prioritzat Catalunya aquest estiu», subratllen les mateixes fonts.

«L'última opció»

Raül Tobaruela, portaveu de l'assemblea de controladors aeris del Centre de Control de Trànsit Aeri de Gavà, va explicar que la vaga és «l'última opció» i que el que realment volen els treballadors és «iniciar un diàleg seriós i vinculant» amb Enaire.

Tobaruela insisteix en què «falten molts treballadors» per assumir l'augment de trànsit aeri que hi ha hagut en els darrers vuit anys, i com a exemples explica que treballen 7 de cada 8 dies, que no compleixen el 25% de descans dins de cada jornada laboral estipulat per llei -un percentatge, subratlla, més baix que el que es fa a Europa- o que no hi ha regularitat en l'organització dels tres torns diaris necessaris per cobrir una jornada de 24 hores de vols.

Sobre les raons que han conduït a aquesta situació, Tobaruela opina que hi ha hagut una «mala planificació» del creixement «exponencial» de vols que hi ha hagut en els darrers vuit anys. I sobre el fet que, com diu Enaire, s'està contractant personal per pal·liar el problema, el representant dels controladors aeris afirma que es fa «a ritme molt baix» i no en la quantitat que seria necessària per «normalitzar la situació».

Per tot plegat, els controladors desitgen que «d'una vegada» l'empresa «s'adoni» que «té un problema» que genera situacions «molt perjudicials». I Tobaruela alerta, a més, que és una situació que «surt ara a Barcelona», però que «és qüestió de temps» que surti també a altres punts de l'Estat espanyol.