L'orografia del terreny, sumada a una climatologia relativament agradable i un ambient menys contaminat, pot convertir la Cerdanya en un pol d'atracció per a les persones que busquen una millor qualitat de vida. Així ho pensen, almenys, una quarantena de responsables d'empreses de la zona que es dediquen als sectors de la salut i el benestar, l'alimentació, el turisme o el desenvolupament sostenible i que s'han unit en un clúster que vol contribuir a què aquest àmbit esdevingui en un futur una nova font de generació d'activitat econòmica en el territori.

La iniciativa, de caire privat, ha aconseguit aglutinar empreses situades a la banda catalana i a la francesa i busca sumar noves sinergies i obrir vies de col·laboració amb el sector públic per desenvolupar projectes de recerca i innovació.

El clúster El Sol dels Pirineus s'ha constituït enguany amb la voluntat d'aconseguir que el conjunt de la comarca pugui arribar a ser un referent en l'àmbit de la salut i el benestar. Segons el director del clúster, Ramon Treserras, en aquesta zona «hi ha menys incidència de segons quines malalties i l'esperança de vida és una de les més altes» en comparació amb la d'altres territoris. Treserras explica que una de les principals tasques que s'ha de dur a terme aquest any és la cerca de complicitats amb altres empreses i administracions o organismes públics. En aquest sentit, diu que volen signar convenis de col·laboració per permetre tirar endavant nous projectes de recerca i innovació i crear nous productes relacionats amb la millora de la qualitat de vida de les persones.

De la quarantena d'empreses que s'han adherit fins ara al clúster, quinze estan situades a la part francesa de la comarca i 25 més, a la catalana. Bona part dels seus representants es van reunir ahir a Puigcerdà per informar-se sobre les accions que es duran a terme enguany i per conèixer millor la resta d'integrants. A més, també es va anunciar que l'agrupació organitzarà tallers durant l'any per afavorir la col·laboració entre empreses d'aquests sectors, així com buscar noves fórmules de generació de negoci.

La iniciativa del clúster va sorgir fa sis anys, tot i que inicialment només es va contemplar com una eina per afavorir el turisme a la comarca. El 2015, però, es va apostar per un perfil de visitant que busca i valora la salut i el benestar, així que des d'aleshores també es va permetre la participació d'empreses d'alimentació de proximitat, així com d'altres que tenen a veure amb el manteniment de l'entorn natural. A més, les relacionades amb el món de l'esport també hi han entrat amb l'objectiu de promoure l'activitat física.