Davant dels que temen que l'arribada dels robots suprimirà molts llocs de treball, l'informe CEO Outlook 2018 de KPMG assenyala que per a un 68% dels primers executius espanyols la robotització i la intel·ligència artificial crearan en els propers tres anys més llocs de treball que els que destrueixi. En la mateixa línia apuntava l'estudi «L'impacte laboral de la indústria 4.0 a Catalunya», elaborat per l'Observatori de la Indústria. Segons aquest estudi, la digitalització afavorirà la creació de 13.000 llocs de treball a Catalunya en l'horitzó del 2030.

Els màxims directius empresarials estan convençuts de les oportunitats que obre la transformació digital. Gairebé el 100% dels CEO concep la disrupció tecnològica com una oportunitat més que una amenaça. I tot i que reconeixen que necessiten millorar la monitorització de la disrupció tecnològica, un 60% dels consellers delegats espanyols se senten preparats per liderar personalment una transformació radical de l'organització.

Confiança econòmica

Segons l'estudi, els CEO espa-nyols i globals es mostren optimistes sobre l'evolució de l'economia en els pròxims tres anys, però són realistes a l'hora de fixar els seus objectius de creixement perquè saben que la gestió empresarial és molt complexa en un entorn en què cal gestionar al mateix temps múltiples i desafiants riscos, a més del procés de transformació digital. Aquest és el panorama que descriu l'informe de KPMG, «Créixer amb esforç», elaborat a partir de 1.300 entrevistes amb consellers delegats de les principals companyies del món, incloses 50 d'espanyoles.

El diagnòstic que es descriu a nivell global coincideix, a grans línies, amb els resultats de les dades demanades a Espanya. El 56% dels CEO espanyols (55% en globals) espera un creixement anual dels ingressos de fins al 2% en els propers tres anys.

«Els CEO estan pilotant amb fermesa les seves companyies entre les turbulències que generen els riscos amb l'objectiu d'aconseguir que aquestes segueixin creixent. L'entorn és molt complex: la incertesa geopolítica, la disrupció i les ciberamenaces s'han convertit en la nova normalitat. Impulsar el creixement el 2018 i més enllà requerirà als CEO grans dosis de realisme, valentia per canviar els seus models de negoci i adaptar-se al món digital, i enginy per trobar oportunitats on d'altres només veuen riscos», assenyala Hilario Albarracín, president de KPMG a Espanya. L'anàlisi de la confiança dels CEO al seu país reflecteix nivells més moderats en diversos països d'Europa, com el Regne Unit, Itàlia, Alema-nya i Espanya, a causa de l'empremta que han deixat els processos d'incertesa política que han viscut aquests països en l'últim any i mig. En termes de creixement de plantilla també hi ha cautela, encara que a Espanya la moderació és menor per les necessitats d'atreure nous professionals i habilitats lligades a la transformació digital: el 56% dels consellers delegats espanyols espera augmentar la seva plantilla en els pròxims tres anys a una forquilla del 6-10%. El perfil que consideren més rellevant per donar suport al creixement futur és el de científics de dades.

Els riscos climàtics i mediambientals han entrat amb força aquest any al top 5 dels riscos que apunten els CEO globals i espa-nyols. A Espanya és el segon risc que més preocupa, després dels riscos geopolítics -primera posició-, i el segueixen els riscos de tecnologies disruptives i emergents -tercer lloc-, el risc reputacional -quart- i el risc de ciberseguretat -cinquè. El 32% dels CEO espanyols (49% globals) està convençut que els ciberatacs són inevitables: la pregunta no és si tindrà lloc o no, sinó quan. Tot i això, només el 44% dels directius espa-nyols es declara preparat per afrontar un ciberatac. Per al 78% dels CEO espanyols tenir una sòlida estratègia de ciberseguretat és clau per mantenir la confiança dels diferents grups d'interès.

Canvis demogràfics

Els canvis demogràfics també presenten importants desafiaments als CEO: per aconseguir creixements futurs han de gua-nyar-se les noves generacions, els millennials. Però no és fàcil: el 48% dels consellers delegats espanyols reconeix com a desafiament entendre que les necessitats dels millennials són diferents de les dels clients tradicionals.

Els consellers delegats tenen projeccions realistes sobre el retorn (ROI) de les inversions lligades a la transformació digital: saben que vindran però no de manera immediata, de manera que el 72% dels CEO espanyols espera un retorn significatiu de la transformació digital en un horitzó d'1-3 anys.