El ministre de Foment, José Luis Ábalos, va confirmar ahir en una entrevista a El País que el Govern espanyol aixecarà els peatges de les autopistes que finalitzen la seva concessió. En el cas de Catalunya, es tracta del tram de l'AP-7 entre Tarragona i la Jonquera i del tram Montmeló-el Papiol, que s'acaben el 31 d'agost del 2021; i del tram Alacant Tarragona, amb finalització el 31 de desembre del 2019; a més de l'AP-2 Saragossa-Mediterrani el 31 d'agost del 2021.

Ábalos va assegurar que vol ser «coherent» amb els compromisos i propostes que van presentar al Congrés i al Senat perquè les autopistes s'incorporessin a la xarxa pública un cop vençuda la concessió. D'altra banda, el ministre va revelar que el manteniment per quilòmetre s'eleva entre 50.000 i 68.000 euros per quilòmetre a l'any i deixa la porta oberta que sigui l'Estat qui «continués cobrant». A l'Estat, també finalitza la concessió pròximament a l'AP-1 entre Burgos i Armiñón (Àlaba) el 30 de novembre d'aquest any i a l'AP-4 el 31 de desembre del 2019 entre Sevilla i Cadis.

Sobre les nou autopistes rescatades per l'Estat i que el Govern del PP volia tornar a licitar en breu, Ábalos va destacar la necessitat de fer una «revisió ajustada». «Ens enfrontem a una responsabilitat patrimonial de l'Estat i tot sembla indicar que tindrem un horitzó de litigis considerables amb les antigues concessionàries. I és important saber de quines xifres estem parlant», va comentar.

Segons el ministre, la informació de l'anterior Govern «no és gaire coincident en termes dels ingressos que podria reportar aquesta relicitació ni tampoc en les despeses que ha d'assumir l'Estat». Per això, va afegir que cal saber exactament de quines quantitats es tracta i l'impacte sobre el dèficit de l'Estat i posteriorment prendre una decisió en col·laboració amb els ministeris d'Hisenda i Economia per la repercussió fins del Pla d'Estabilitat.

D'acord amb el ministre, les xifres que li han traslladat és que els ingressos previstos per la licitació són 700 milions i l'RPA entre 2.000 i 2.600, davant dels 1.000 milions que esperava obtenir l'Executiu anterior i els 1.800 que preveia abonar.

Segons els càlculs de la patronal de constructores i concessionàries Seopan, la supressió del peatge tindria un cost d'uns 450 milions d'euros anuals per a les arques públiques només en el cas de la mitja dotzena de vies que acaben el seu termini de concessió entre aquest any i 2021, import que s'eleva fins als 1.000 milions si es contempla tota la xarxa de pagament de 2.550 quilòmetres del país.