L'entrada en campanya ha reduït de manera alarmant l'avantatge que el president del Govern, Mariano Rajoy, tenia sobre els seus rivals. L'absència del debat electoral a quatre, que va deixar en mans de la vicepresidenta Soraya Sáenz de Santamaría, ha fet que els milions de referències que s'indexen a internet hagin anat incrementant el seu sentit negatiu.

Per contra, els dos principals rivals de Rajoy milloren el seu prestigi. La sorpresa és Pedro Sánchez, líder del PSOE, que ja se situa al mateix nivell que Albert Rivera. Tots dos agafen molt avantatge a Pablo Iglesias, mentre que una altra de les novetats és la remuntada d'Alberto Garzón, líder d'Izquierda Unida, que duplica la seva reputació i s'acosta al líder de Podemos.

Baròmetre electoral

Create your own infographics

El segon baròmetre posa de relleu que el president del Govern comença a perdre la seva aura favorable de guanyador assegurat, per anar cedint terreny cap als seus rivals. De moment per ara, el principal beneficiat és Alberto Garzón. Malgrat que el líder d'Izquierda Unida-Unidad Popular parteix de molt enrere, el seu enginy a les xarxes socials i ha fet multiplicar el seu impacte. L'altre gran beneficiat és el cap de llista socialista Pedro Sánchez que partia en tercer lloc arran de la precampanya, però que ja s'ha situat frec a frec amb Albert Rivera.

L'estudi de BrandRain situa el líder del PSOE en tercera posició només a unes dècimes, quan la setmana passada la diferència era gairebé d'un punt. Rivera per la seva part, no perd pistonada i segueix creixent, mentre que qui frena la seva remuntada és Pablo Iglesias.

En l'estudi també apareixen els adjectius i verbs més utilitzats, en un determinat interval de temps, al voltant del candidat. Són conceptes amb els quals s'ha associat els candidats ja sigui perquè els utilitzen ells mateixos, els mitjans o les persones que en parlen.

Així "absent" és la paraula destacada per assenyalar Rajoy, mentre que en el cas d'Albert Rivera "clar". Per Sánchez la paraula clau és "bo" i per Iglesias és "dret". Alberto Garzón té més referències per "social" una paraula que també apareix entre les destacades de l'aspirant socialista.

Una de les dades més rellevants de l'estudi és l'evolució de l'impacte del candidat. Es tracta del número total de vegades que ha estat visualitzat un candidat en el conjunt de mitjans i fonts analitzades. Inclou premsa, pàgines web i xarxes socials i, en aquest cas, Sánchez supera Rivera.

Per últim, com a aspecte afegit, es calcula el valor publicitari, que analitza el candidat tractant-lo com si aquest fos una marca comercial i que gairebé equipara Rajoy i Sánchez.