El grup alimentari Meritem-Paellador encara el segon semestre de 2012 amb l'objectiu de guanyar presència internacional i arribar a produir 4 milions de racions de paella. Així ho ha explicat a l'ACN el director general de la companyia, Xavier Herreros, qui ha ressaltat que volen potenciar la seva presència al centre d'Europa, sobretot a Alemanya, i també al mercat llatinoamericà. Malgrat que el producte estrella de la companyia són les paelles, el grup compta amb una àmplia gamma de productes i l'últim a sortir al mercat és una línia de tapes. "Les tapes s'han convertit en un referent de la gastronomia espanyola i creiem que hi ha una bona oportunitat de negoci". Meritem factura 12 MEUR anuals.

Paellador va néixer l'any 1992 de la mà de l'empresari Francesc Seuba, antic propietari de la marca de patates Rosdor. Segons detalla el director general de la companyia, Xavier Herreros, Seuba va fundar la companyia "amb el plantejament de fer una cosa similar al que havia fet Mc Donalds amb les hamburgueses o els italians amb la pizza". D'aquesta manera, Paellador va aconseguir estandarditzar i comercialitzar "de forma ordenada" el plat estrella de l'estat espanyol; la paella.

En una entrevista a l'Agència Catalana de Notícies, Herreros ha ressaltat que els inicis de l'empresa van ser "durs" fins que "no es va aconseguir que la qualitat fos l'adequada i el sistema de regeneració fos còmode". "Hi van haver moltes pèrdues i dificultats econòmiques que es van aguantar fins que es va trobar el nínxol de mercat on el producte va encaixar com un guant, l'hostaleria". Actualment, el grup factura uns 12 milions d'euros anuals.

A partir d'aquí, l'empresa va començar a funcionar amb el sistema de franquícia compartida i "el creixement va ser rapidíssim", ha detallat Herreros. A més, es va aconseguir "crear una nova categoria de producte i donar-li nom". "Igual que amb les cintes adhesives en diem 'celo' o dels mocadors de paper 'kleenex', amb les paelles també hem creat una referència i en diem 'Paellador'", ha explicat Herreros.

El repte: potenciar l'exportació

Un dels principals reptes que té la companyia igualadina és potenciar la seva presència internacional. Avui dia, la marca exporta un 15% de la seva producció. Segons ha detallat el director general de la companyia, Paellador va començar la seva expansió internacional fa uns anys i "tenim presència als Estats Units i bona part d'Europa". Segons Herreros, la companyia té més fàcil la seva expansió per "l'arc mediterrani, ja que és on la paella està més incorporada a la dieta de la gent. A Itàlia, el sud de França o Portugal hi entrem de forma natural".

Tanmateix, Herreros ha manifestat que els és més difícil entrar al nord d'Europa i, per aquest motiu, Paellador s'ha marcat l'objectiu d'incrementar la seva presència en aquesta zona, sobretot a Alemanya. Herreros ha expressat que el mercat llatinoamericà també és una prioritat per a ells, ja que "hi havíem estat fa temps però quan hi ha haver les grans crisis es aquests països vam haver de tornar i, ara, han tornat a passar a ser un objectiu prioritari".

Nous productes

El primer producte que va començar a comercialitzar Paellador l'any del seu naixement, el 1992, van ser les paelles. Tanmateix, al cap de dos anys ja van introduir l'altra gran línia de negoci del grup, les 'crujicoques'. Segons ha detallat Herreros, es tracta d'una coca de recapta que "li hem donat un acabat de pizza". Al llarg dels anys la companyia ha anat desenvolupant nous productes amb el mateix concepte d'elaborar el producte i deixar-lo a un pas de ser consumit.

La darrera incorporació del grup alimentari ha estat una nova línia de tapes que, segons Herreros, "estan tenint molt èxit". "De moment estem sortint amb clàssics com pops a la gallega, aletes de pollastre o xampinyons saltejats però ja estem estudiant noves incorporacions", ha assegurat el director general del grup. Segons Herreros, "la tapa s'està convertint amb un dels referents de la gastronomia espanyola i creiem que hi ha una bona oportunitat de negoci".

Davallada del consum nacional

El director general de Paellador ha explicat que la companyia va tenir uns orígens "convulsos" però que a partir d'aleshores "l'empresa va tenir un creixement constant". Tot i això, a finals de l'any 2008 "vam veure que alguna cosa canviava i va ser quan vam començar a notar més la crisi".

Segons Herreros, l'activitat de l'empresa es basa en dues potes: el consum nacional i el turisme. "El consumidor del país ha anat tendint a la baixa perquè ha reduït molt la seva despesa en hostaleria", ha ressaltat. "Afortunadament, però, fins avui hem pogut compensar aquesta caiguda amb la gent que ve de fora i consumeix el nostre producte". Pel director general, el turisme a l'estat espanyol "ha anat creixent de forma continuada i això ens ha permès compensar la diferència en els ritmes de consum".

Procés artesanal

El grup Paellador elabora els seus productes "de manera artesanal, igual que ho faria una mestressa de casa o el cuiner d'un restaurant". Així s'explica el director general del grup quan parla del procés que fan per cuinar les paelles. Segons Herreros, el sofregit de la paella es fa amb els "millors ingredients" i "el que fem nosaltres és deixar el producte just abans d'afegir-hi l'aigua, de manera que el producte s'acaba de cuinar just abans de ser consumit".