En contra del que pugui semblar, la informàtica del futur serà cada cop més senzilla. Imaginar un escenari com aquest, i dir que les comunicacions passen per unes solucions cada cop menys complexes sembla, d'entrada, una bogeria. Però no ho és. Si més no, tal i com ho planteja l'ús dels servidors virtualitzats al núvol.

La idea, segons explica Marc Vilaseca, responsable de l'empresa manresana Kouten.cat, és ben simple: d'ara endavant, cal entendre les computadores com només una porta d'accés a núvols farcits d'informació des dels quals treballar. O dit d'una altra manera, que els programes i les dades que habitualment fem servir, en lloc d'estar guardats a la memòria física del nostre ordinador, estiguin emmagatzemats en grans servidors als que hi accedim des del ciberespai. Unes solucions, aquestes, que aporten mobilitat, flexibilitat de creixement i seguretat a un cost econòmicament competitiu.

Aquests espais d'emmagatxematge en el cas dels gegants internacionals del sector es troben fora del nostre país mentre que en el cas de l'empresa manresana estan ubicats en uns datacenters propis ubicats a Manresa i Barcelona. Això sí, degudament encriptats i segellats per evitar qualsevol mena de filtració o que algú que no sigui el seu propietari pugui accedir a les dades.

A més a més, afegeix Vilaseca, des d'aquest mateix gener la legislació espanyola prohibeix a les empreses utilitzar servidors de fora del seu país per emmagatzamar-hi certa informació d'ofimatica o gestió. És per aquest motiu, il·lustra, que, ara més que mai, solucions de proximitat com la que planteja Kouten.cat són d'allò més recomanables.

Un operari de l'empresa manresana realitzant tasques de manteniment d'una de les antenes del servei. FOTO:Kouten.cat

El mètode de treball amb la informació ubicada en una plataforma en línia té les seves aplicacions més concretes en el camp dels negocis. En aquest cas, tenir els continguts més pesats emmagatzemats en xarxa suposa un alleujament considerable per al sistema informàtic de l'empresa en qüestió, cosa que influeix directament en la velocitat i en la optimització dels equips de treball. El mateix succeix amb els programes i estructures -servidors, programes de gestió, serveis de correu electrònic, intranet...- que pugui tenir la firma.

Tot i així, Marc Vilaseca preveu que aquest servei s'ampliarà ben aviat també als particulars, que a curt termini també tindran totes les seves dades guardades en servidors al núvol.

La seguretat, una prioritat

Vilaseca afegeix que treballant amb mètodes com els que empra Kouten.cat, l'objectiu al que cal dedicar més esforços és garantir la seguretat de les plataformes i dels continguts de les empreses. Per això, la informació recollida en els núvols queda encriptada i protegida d'una manera, descriu, més contundent que amb els mètodes tradicionals. 'Tenir les dades a casa del client dóna una falsa seguretat, ja que és més fàcil accedir-hi il.legalment, que si les tens en un datacentre ben controlat', explica.

De totes maneres, continua, que si el client vol tenir una còpia de seguerat de totes les seves dades ubicades del núvol, Kouten.cat els ofereix una solució a mida per disposar de còpies locals, ràpides i encriptades.

L'empresa manresana treballa per aplicar ben aviat les seves solucions també a particulars. FOTO: Kouten.cat

Creació de tot un entorn

A banda de donar forma i assegurar els mètodes de treball de les empreses, Vilaseca exposa també que l'empresa que lidera s'encarrega de dissenyar l'entorn tecnològic que puguin necessitar els seus usuaris. Un entorn que inclou des d'una connexió a Internet (adaptats en funció de si qui els demana és un particular o una empresa), instal·lar telefonia IP i fins la gestió de programaris i hardware.

La visió transversal que proposa la companyia és, segons el responsable de Kouten.cat, un dels seus valors de referència. 'Tenir un sol proveïdor per a tots els serveis tecnòlogics és una ajuda per als clients ja que permet respondre de manera més ràpida i eficient quan hi ha algun tipus de problema', s'expressa Vilaseca afegint que 'quan tens proveïdors diferents i hi ha algun inconvenient, el primer problema que té el client és esbrinar de qui depèn cada cosa, i això ja suposa un maldecap'.

Per aquest motiu, l'enginyer manresà defensa el paper de la firma com una solució integral d'informàtica i comunicacions,de proximitat i 'a preus molt competitius' per una sèrie de serveis fins ara fragmentats en el mercat.