Colòmbia homenatja el ´rescat perfecte´ de Betancourt

Recorden un any després la brillant operació que va permetre l'alliberament de l'excandidata presidencial

 
Imatges inèdites del rescat mostren l´emoció de Betancourt
Imatges inèdites del rescat mostren l´emoció de Betancourt efe

EFE BOGOTÀ L


es autoritats colombianes van retre homenatge dijous al "rescat perfecte", un any després de l'acció militar encoberta coneguda com a Operació Escac, que va tornar la llibertat a Ingrid Betancourt, tres nord-americans i onze policies i militars el 2 de juliol del 2008. "Eren les cinc de la matinada d'un dels milers de dies d'un captiveri sense fi. Un matí igual al de totes aquelles matinades sense futur que vivíem dia rere dia, perquè davant del nostre sol vèiem l'eternitat de la nostra condemna", evocava Betancourt en un article de l'últim número de la revista Exèrcit.
"Estava convençuda que havíem mort per al món i que ningú no s'interessava pel nostre estat", afirmava l'excandidata presidencial colombiana, el segrest de la qual va durar més de sis anys. Betancourt, que va ser l'ostatge més preat de la guerrilla de les Forces Armades Revolucionàries de Colòmbia (FARC), va ser la gran absent en els actes per rememorar l'Operació Escac.
Aquests actes oficials van tenir lloc al ministeri de Defensa de Bogotà amb la presència dels onze policies i militars colombians que van ser rescatats juntament amb Betancourt i els nord-americans Marc Gonsalves, Keith Stansell i Thomas Howes.
En aquest operatiu, considerat gairebé una obra mestra d'intel·ligència militar i comparat amb l'èpic Cavall de Troia, un grup d'uniformats es va fer passar per personal humanitari i sense disparar un sol tret van alliberar els 15 ostatges, alguns dels quals van passar més de deu anys captius a la selva. Alguns "errors" d'aquesta obra mestra van sortir a la llum poc després, com l'ús indegut per part de militars que van participar en l'operatiu de l'emblema del Comitè Internacional de la Creu Roja (CICR), fet pel qual govern d'Álvaro Uribe va demanar disculpes.
Els dies previs al primer aniversari de l'operatiu ja es van realitzar diversos actes de commemoració amb els onze policies i militars rescatats. L'últim va ser dimarts a les selves de San José del Guaviare (sud), on els onze exostatges van tornar per tal de reviure les seves últimes hores de segrest i els seus primers minuts de llibertat a l'helicòpter utilitzat per al rescat.
"A cap no se'ns va passar per la ment que aquell era el dia en què recuperaríem la llibertat", va dir Juan Carlos Bermeo, per al qual l'operatiu de rescat "va ser una gran sorpresa, un fet inesperat, que torna l'ànim de viure". El que van sentir en saber que eren lliures "és inoblidable", va indicar el sergent Amaón Flórez en expressar la seva gratitud cap a aquells que els van treure d'aquella selva que els estava "menjant a poc a poc".
Tots coincideixen que aquest ha estat l'any del seu renéixer: s'han reintegrat a l'exèrcit i a la Policia, han començat a estudiar i recuperen el temps perdut amb els que més estimen.

Detalls de l'operació
En un article, el cap de les Forces Militars de Colòmbia, el general Freddy Padilla, va donar alguns detalls sobre com es va gestar l'Operació Escac. Padilla explica que per a l'execució va ser clau l'Operació El·lipse, el febrer del 2008, perquè va permetre localitzar els tres nord-americans en poder de les FARC quan es banyaven al riu Apaporis (sud-est). També van resultar de gran ajuda les informacions de desmobilitzats i del sotsintendent de la Policia John Frank Pinchao, que va fugir dels seus segrestadors el mes d'abril del 2007.

  HEMEROTECA
  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  ADRECES I TELEFONS |  CORREUS ELECTRÒNICS     PUBLICITAT:  TARIFES  
regio7.cat és un producte de Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, excepte que es disposi d'autorització expressa de Regio7.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.


Avís legal
Altres mitjans del grup Editorial Prensa Ibérica
Diari de Girona | Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya