Powered by
Canviem el món
Com es canvia el món?

No hi ha una resposta fàcil a la qual segur és la pregunta més complicada en tota la història de la humanitat. Per #cambiarelmundo cal voluntat i la voluntat implica treball i compromís. Un compromís que han d'assumir les persones, les empreses i els governs, però en quines batalles hem de combatre? ¿El canviem amb la intenció de millorar?

Es canvia el món observant diferents perspectives
Pel canvi

No és possible canviar el món d'una vegada. Cal lluitar des de diferents angles. En aquest sentit, les possibles vessants han de tenir sempre un únic objectiu que és garantir el benestar dels homes que poblen la terra. En aquest sentit, l'Organització de Nacions Unides ha marcat un full de ruta que contempla una sèrie d'accions possibilistes contra les que lluitar. Entre elles hi ha la lluita contra la discriminació de gènere, la lluita contra la fam, el suport al creixement econòmic, la protecció dels boscos i de la biodiversitat, etc ... Ens centrem en sis dels que més preocupen a la societat espanyola i que es troben imbricats dins de les solucions que l'ONU proposa a mig termini:

El canvi climàtic afecta tots els països en tots els continents. Altera les economies nacionals, la vida, a les persones i als països.

Tenir accés a una aigua lliure d'impureses és fonamental per viure, a més hi ha la suficient aigua dolça al planeta per aconseguir aquest objectiu.

Garantir l'ús eficient dels recursos, energia i construccions que no danyin el medi ambient; i millorar l'accés als serveis bàsics.

Gestionar de manera sostenible els boscos, lluitar contra la desertificació, invertir la degradació de les terres i aturar la pèrdua de la biodiversitat.

Eradicar la pobresa en totes les formes possibles: la fam, la manca d'habitatge o no tenir accés a serveis bàsics com l'educació, sanitat o energia.

01. Canvi climàtic

Moltes persones ja experimenten els impactes del canvi climàtic. Les emissions de gasos d'efecte hivernacle de les activitats humanes estan impulsant totes aquestes alteracions del clima que ara es troben en els seus nivells més alts de la història. Les persones més vulnerables estan sent els més afectades.

La contaminació per CO2 segueix sense estar controlada en la majoria dels països

Les solucions escalables i assequibles ja estan disponibles perquè els països puguin adaptar-se a les economies més netes. El ritme del canvi no es desaccelerarà mentre les indústries i la gent no recorrin a les energies renovables i es redueixin les emissions de CO2.

El canvi climàtic és un problema mundial que requereix solucions internacionals per així avançar cap a una economia sostenible.

Per fer front al canvi climàtic, els països van adoptar l'Acord de París a la COP21 el 12 de desembre de 2015. L'Acord va entrar en vigor poc després, el 4 de novembre de 2016. En ell, tots els països es van comprometre a treballar per limitar l'augment de la temperatura global molt per sota dels 2 graus centígrads.

02. Aigua neta i sanejament

L'escassetat d'aigua afecta més del 40% de la població mundial. Actualment el repartiment d'aigua al món no és l'adequat i les estadístiques prediuen que per al 2050 s'espera que almenys un 25% de la població visqui en un país afectat per l'escassetat d'aigua dolça.

L'aigua és un bé preuat i la seva contaminació pot portar al desastre en moltes zones

L'accés a aigua, sanejament i higiene és un dret humà, però, milions de persones tenen dificultats per accedir-hi. Al voltant de 1.800 milions de persones utilitzen una font d'aigua contaminada. Més del 80% de les aigües residuals resultants de l'activitat humana s'aboca als rius o al mar sense cap tractament.

Més de 2 milions de persones moren cada any per malalties diarreiques a tot el món. La manca d'higiene i l'aigua en males condicions són responsables de gairebé el 90% d'aquestes morts.

Per pal·liar aquesta situació, els governs han de prendre mesures invertint en investigació.

03. Consum responsable

El principal objectiu d'un consum i producció sostenible és fer més i millors coses amb menys recursos. Per a això és necessari la cooperació entre tots els agents implicats, des del productor fins al consumidor final.

El consum responsable de plàstics és una mesura bàsica

Per això, cal conscienciar els consumidors perquè adoptin estils de vida sostenibles, oferint-los informació adequada a través de les etiquetes i les normes d'ús.

En els propers 20 anys s'estima que un major nombre de persones passaran a formar part de la classe mitjana a tot el món. Això augmentarà la demanda dels recursos naturals que són limitats.

Productors i consumidors han de prendre mesures com reduir les deixalles o reduir el consum de plàstic que és un dels principals contaminants de l'oceà, així com actuar de manera reflexiva a l'hora de comprar i optar per opcions sostenibles.

04. Vida d'ecosistemes terrestres

El 30% de la superfície terrestre està coberta per boscos que protegeixen la diversitat biològica. Cada any 13 milions d'hectàrees de bosc desapareixen i la degradació en zones àrides ha provocat la desertificació de 3.600 milions d'hectàrees.

Tenir cura nostres boscos i la nostra fauna és una obligació

Actualment està protegida el 15% de la terra, però això no abasta totes les zones necessàries per a la diversitat biològica. Cal augmentar aquesta protecció per preservar els recursos naturals. La degradació de la terra afecta el 75% dels pobres al món, al voltant de 1.600 milions de persones depenen dels boscos per sobreviure.

Els boscos alberguen a més del 80% de totes les espècies terrestres d'animals, plantes i insectes. El 8% de les 8.300 races conegudes d'animals s'han extingit, i un 22% estan en perill.
La desforestació i la desertificació provocades per les activitats de l'ésser humà i pel canvi climàtic suposen un gran repte per al desenvolupament sostenible.

05. Fi de la pobresa

Més de 700 milions de persones segueixen vivint en condicions de pobresa extrema i no tenen cobertes les seves necessitats bàsiques com la salut, educació o accés a l'aigua. Les causes de la pobresa estan relacionades amb l'atur, l'exclusió social i l'alta vulnerabilitat a desastres naturals o malalties.

El voluntariat i la contribució a l'eradicació de la pobresa per part d'entitats privades i públiques és fonamental

La taxa de pobresa mundial s'ha reduït a la meitat des de l'any 2000 però cal continuar amb els esforços que permetin ajudar les persones que viuen en pobresa extrema, particularment a l'Àfrica Subsahariana. Els països amb risc de desastres naturals són els que solen estar més empobrits i els que més recursos necessiten.

L'ONU ha fixat com a objectiu acabar amb la pobresa el 2030. L'economista Jeffrey Sachs va calcular que el cost per any rondaria els 175.000 milions de dòlars el que suposa menys de l'1% dels ingressos dels països més rics del món. D'altra banda, la pobresa energètica és un vessant més de pobresa. L'energia sostenible és una oportunitat que transforma vides, economies i el planeta sencer. Algunes dades indiquen que no hi ha desenvolupament sense energia i és que:

  • Una de cada cinc persones encara no té accés a l'electricitat moderna
  • Tres mil milions de persones depenen de la fusta, carbó, carbó o residus animals per cuinar i escalfar-se
  • L'energia és el principal contribuent al canvi climàtic, el que representa al voltant del 60 per cent del total de les emissions globals de gasos d'efecte hivernacle
  • La reducció de la intensitat de carboni de l'energia és una fita clau en els objectius climàtics a llarg termini
Mapa de la pobresa energètica en el món
Segons la IEA: "La distribució geogràfica de la pobresa energètica coincideix de llarg amb la distribució geogràfica de la pobresa severa al món"

La pobresa energètica és la propensió d'una llar d'experimentar una situació en què la referida llar no rep la quantitat adequada de serveis d'energia (Bouza Rouski i Petrova, 2015). Segons un informe de l'ONU, 1.200 milions de persones al món (17% de la població) no té accés a l'electricitat i 2.700 milions (un 38% de la població) no té accés a condicions adequades de cuina.
D'ells aproximadament el 95% se situen a l'Àfrica subsahariana ia Àsia (avui en desenvolupament) i el 84% es concentra en àrees rurals.

Situació a Europa

No hi ha una definició de client vulnerable ni de pobresa energètica a nivell de la UE, sinó que cada Estat membre ha de definir-lo i adoptar les seves mesures, preferentment basades en el sistema general de protecció social. A Europa, les xifres de pobresa energètica són molt més reduïdes. Segons dades d'Eurostat, el percentatge d'europeus que no pot mantenir a l'hivern una temperatura adequada de confort a la seva llar s'ha reduït un 1,5% entre 2007 i 2015; i actualment se situa en el 9,4%.

Mapa de la pobresa energètica a Europa
Percentatge de població que pateix de pobresa energètica no pot escalfar les seves llars
El concepte de "pobresa energètica" varia entre països, fet que condiciona el tipus de mesures que es puguin dur a terme.
Regne Unit

És el país referent en l'estudi de la pobresa energètica. Té una experiència acumulada de més de 30 anys en la lluita contra la pobresa energètica i és pioner en l'establiment de polítiques integrals com:

Warm front scheme. Proporciona subvencions públiques per a la millora de calefacció i aïllament a llars vulnerables. De mitjana es destinen uns 1.500 € per llar.

Green deal. Inici mesura d'eficiència energètica en el sector residencial. Inclou mínims per als habitatges en lloguer i facilita un instrument financer perquè els propietaris financen les millores en els habitatges. Mitjançant AFFORDABLE WARMTH, també inclòs en el programa, obliga les comercialitzadores a una reducció de la factura energètica a les llars vulnerables, facilitant mesures d'aïllament i calefacció.

Warm home discount. Té la voluntat de reduir la càrrega de la factura energètica a través del suport directe al seu pagament en famílies vulnerables. Exigeix a les comercialitzadores aplicar descomptes a pensionistes i al col·lectiu vulnerable.

Winter fuel payment. Consisteix en pagament directe a totes les llars que compten amb un membre de 60 anys o més. No suposa obligació d'emprar l'ajuda en el pagament de serveis energètics, però, segons estimacions el 40% es dediquen realment a això.

Cold weather payment. Pagament realitzat pel sector públic a beneficiaris escollits, que normalment reben algun altre tipus d'ajuda social, quan es preveu que la temperatura baixarà dels 0º durant un període de set dies o més.

França

El subjecte de la pobresa energètica és el ciutadà, no la llar. França compta des de 1990 amb un sistema de fons solidaris per a llars de baixos ingressos que es destinen al pagament de factures energètiques de famílies vulnerables.

Micro-préstecs. Destinats a llars d'pocs ingressos per incentivar la rehabilitació dels seus habitatges. Les quantitats assignades oscil·len entre els 3.000 i els 10.000€.

Habiter mieux. Consisteix en un programa integral contra la pobresa energètica, principalment centrada en la millora de l'eficiència energètica, però no només mitjançant la rehabilitació dels habitatges, sinó també a través de la formació a les famílies en millors hàbits energètics.

Tarifes elèctriques per a necessitats bàsiques. Està orientada a llars vulnerables que es beneficien de descomptes en les factures de gas que oscil·len entre el 40% i el 60%.

Fons solidaris per llars. Són coparticipats per diferents actors, públics i privats, i es destinen a ajudar al pagament de factures energètiques a aquelles famílies que no poden afrontar-los.

Portugal

Es poden acollir a la tarifa social, els clients econòmicament vulnerables que es troben en dificultats econòmiques i que són beneficiaris d'algunes de les següents prestacions de la seguretat social:

  • Suplement de solidaritat per a la gent gran
  • Ingrés d'integració social
  • Subsidi social de la desocupació
  • Beneficiaris de l'assignació familiar i pensió social d'invalidesa
  • Pensió social de la vellesa

També són clients vulnerables a aquelles persones que encara que no percebin cap prestació social tingui un ingrés anual inferior o igual a 5.808 € / any, i es va incrementant un 50% per cada membre de la llar sense ingressos fins a un màxim de 10 persones.

Alemanya

No hi ha una política federal de lluita contra la pobresa energètica, sinó que està englobada en una política social de caràcter més ampli. L'esquema de primes de suport de les renovables impulsat pel govern mitjançant la transició energètica.

Energiewende. Ha fet incrementar el cost de l'energia de forma exponencial, amb el conseqüent reflex en les xifres de pobresa energètica.

Sozialgesetzbuch II. Consisteix en la renda complementària que reben aquelles llars que no arriben a un determinat llindar d'ingressos.

Itàlia

La principal política per lluitar contra la pobresa energètica és l'equivalent al bo social espanyol. L'objectiu és oferir suport a col·lectius vulnerables i amb persones dependents. Els beneficiaris del programa es trien a partir dels ingressos de la llar, els seus actius financers i de la composició de la família.

Bono elèctric. El benefici consisteix en un descompte que oscil·la entre els 71 i els 153€ però hi ha una limitació de potència contractada.

Bo social gas. La bonificació aconsegueix entre els 71y els 264 €. Es trasllada el cost d'aquesta ajuda a tots els consumidors.

Situació a Espanya

A Espanya, cada vegada és més gran la preocupació per la protecció de les llars en situació vulnerable. En el cas de la pobresa lligada a l'energia, en els últims mesos s'ha desenvolupat un debat a nivell estatal amb importants impactes en la societat, les administracions i les empreses subministradors. Segons el III Estudi de pobresa energètica de l'Associació de Ciències Ambientals (ACA), 5,1 milions de persones a Espanya, el 11% de les llars, són incapaços de mantenir el seu habitatge a una temperatura adequada a l'hivern.

Davant d'aquesta problemàtica i el seu impacte sobre els sectors més desfavorits de la societat, Gas Natural Fenosa ha posat en marxa un paquet de mesures destinades a millorar la gestió dels clients vulnerables, així com reforçar la col·laboració amb les entitats del Tercer Sector i la comunicació amb els Serveis Socials.

El pla d'acció governamental comprèn un paquet de més de 20 mesures que tenen com a objectiu reforçar i sistematitzar la gestió dels clients vulnerables i ajudar els serveis socials i entitats del Tercer Sector en la seva tasca amb les persones més vulnerables. En total, suposarà una inversió anual de 4,5 milions d'euros. Consulta les solucions que proposen els experts per eradicar la pobresa energètica..

Espanya davant d'Europa (UE-27)
Veure comparativa
Segons l'Associació de Ciències Ambientals (ACA), un de cada cinc espanyols pot estar en risc de ser pobre energètic.
Mapa de la pobresa energètica a Espanya
Llars que no poden mantenir el seu habitatge a temperatura adequada (%) 2015

La doble vessant operativa i social de les iniciatives permet a la companyia un seguiment i desenvolupament integral per a pal·liar la vulnerabilitat energètica. Els objectius del programa busquen, entre d'altres, la sistematització de processos que permetin millorar l'intercanvi d'informació amb les administracions locals, així com el llançament, al llarg del 2017 de plans de suport a les organitzacions del Tercer Sector que treballen dia a dia aquesta problemàtica.

Gas Natural Fenosa ha posat en marxa a Espanya un paquet de mesures destinades a millorar la gestió dels clients vulnerables

D'una banda, les iniciatives operatives tenen com a finalitat la millora en la gestió dels clients vulnerables i la gestió amb els ajuntaments. De l'altra, les iniciatives socials, desenvolupades a través de la Fundació Gas Natural Fenosa, tenen com a propòsit la col·laboració amb el Tercer Sector.

Parlem?

900 724 900

Telèfon gratuït 24 hores al dia, tots els dies de la setmana

Les solucions a la pobresa energètica:
El bo social
Què puc fer si no puc pagar la llum o el gas?

Els clients de Gas Natural Fenosa que es trobin en situació de vulnerabilitat i no puguin afrontar el pagament de les factures del subministrament elèctric o de gas natural poden informar la companyia de la seva situació a través de diversos canals:

  1. Trucant al telèfon 900 724 900. És un telèfon gratuït per a l'atenció dels clients vulnerables les 24 hores al dia, tots els dies de la setmana. En aquest els agents revisen el cas amb deteniment i els aconsellen com pot reduir la seva factura. A més, els clients poden sol·licitar informació, consultar els seus dubtes i fer arribar a la companyia la seva situació perquè els pugui ajudar.
  2. Adreçar-se als canals habituals de comunicació de Gas Natural Fenosa amb els clients, com, per exemple, els centres d'atenció al client.
  3. Acudir als Serveis Socials de l'ajuntament del seu municipi i explicar-los la situació en què es troba. Aquests departaments poden valorar la situació de cada persona i elaborar, si ho consideren oportú, un informe de vulnerabilitat, que podran remetre a Gas Natural Fenosa.

Un cop Gas Natural Fenosa coneix la situació de vulnerabilitat del client, posa a la seva disposició totes les eines possibles per ajudar-los.

  1. En primer lloc, paralitza el tall de subministrament per protegir els clients vulnerables i paralitza també la reclamació del deute.
  2. També ha flexibilitzat el pagament dels rebuts als clients vulnerables, podent fraccionar el pagament i oferint als clients les quotes que millor s'adaptin a les seves possibilitats, sense cap quota inicial i sense cap tipus d'interès.
  3. Igualment, la companyia ha reforçat en el marc del pla les comunicacions amb els clients. Informa 7 vegades a clients, a través de cartes i telèfon, abans de procedir a la sol·licitud de tall de subministrament. Així, entre la primera carta de devolució bancària fins que la companyia sol·licita el tall de subministrament transcorren 140 dies (prop de 5 mesos), molt per sobre del que marca la legislació vigent.
Què és el Bo social?

El Bo Social és una tarifa d'electricitat destinada a persones amb dificultats per pagar la factura de la llum, una ajuda governamental per a les persones en risc de vulnerabilitat. Resulta de la diferència entre el valor del PVPC i un valor de referència que és la Tarifa d'últim recurs (tarifa reduïda).

Quins requisits cal complir per acollir-se al Bo social?
  • Potència contractada inferior als 3 kW
  • Famílies nombroses
  • Pensionistes per jubilació, incapacitat o viduïtat percebent quanties mínimes (més de 60 anys)
  • Unitat familiar en situació d'atur
Requisits per sol·licitar el bo social
Nom: Margarita Edat: 72 anys Ocupació: Jubilada amb pensió de viudedat Ingressos mensuals: 650 euros Ingressos anuals: 9.100 euros
Vulnerable
Nom: Javier Edat: 42 anys Ocupació: Carnisser amb família nombrosa Ingressos mensuals: 1.000 euros Ingressos anuals: 12.000 euros
Vulnerable sever
Nom: Juan Edat: 58 anys Ocupació: Paleta que porta més de dos anys a l'atur Ingressos mensuals: 400 euros Ingressos anuals: 4.800 euros
Vulnerable sever amb risc d'exclusió social
  • Els clients vulnerables obtindran un descompte en la factura del 25%, per a això hauran de tenir la tarifa PVPC i complir una sèrie de requisits. El baròmetre està basat en l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM), és a dir, l'índex de referència a Espanya per a l'assignació d'ajudes i subsidis. Està establert en 14 pagues anuals que sumin 7.519,59 euros.

    Aquells que no formin part d'una unitat familiar o no tinguin menors al seu càrrec, i si la renda és igual o inferior a 1,5 vegades l'IPREM tindran dret al Bo Social; 2 vegades l'IPREM si hi ha un menor en la família; i 2,5 l'IPREM si hi ha dos menors.

    Els pensionistes que percebin la pensió mínima per jubilació o invalidesa permanent també tindran el 25% de descompte i totes les famílies nombroses sense excepció.

    A més, per a famílies amb algun membre amb discapacitat major o igual al 33%, víctimes de violència de gènere o de terrorisme s'augmentarà el llindar un 0,5 vegades l'IPREM.

  • Es consideren clients vulnerables severs aquells que tinguin una renda inferior al 50% dels límits exposats per als vulnerables. També estan inclosos en aquest grup els pensionistes en què tots els membres de la família percebin la pensió mínima, ja sigui per jubilació o invalidesa, amb una renda inferior a l'IPREM i les famílies nombroses amb una renda inferior a 2 vegades l'IPREM.

    En aquests casos, tindran un descompte del 40% en la factura.

  • Els clients vulnerables sever amb risc d'exclusió social són aquells que estan sent atesos pels Serveis Socials que assumeixen el 50% de la facturació del client. En aquests casos, no es podrà tallar el subministrament per impagament.

Documentació necessaria per a sol·licitar el bo social
01

Omplir el formulari

02

Fotocòpia del DNI, fotocòpia del llibre de família, certificat d'empadronament

03

Per a famílies nombroses, fotocòpia del títol

04

Per a pensionistes o per incapacitat, certificat de la seguretat social que acrediti que cobren la pensió mínima

05

Certificat de Serveis Socials (en cas d'estar atès per ells)