En els últims anys hem assistit a una reconversió vertiginosa en el sector de l´activitat física. El mercat ha sabut adaptar-se indubtablement a una demanda creixent i exigent, tant pel que fa al disseny dels centres esportius (arquitectura, accessibilitat, versatilitat i funcionalitat) com a la qualitat dels serveis oferts: activitats esportives, de fitness, d´estètica (tractaments de bellesa, bronzejats, ...), de benestar i salut (teràpies naturals, tractaments d´aigua,...). En definitiva, una infinitat de serveis altament qualificats i personalitzats.

Si bé al principi els centres esportius van incorporar tendències que tenien el seu origen en el fitness (estar en forma), més tard, aquestes tendències han evolucionat cap un nou concepte denominat wellness (sentir-se bé). Aquesta tendència incorpora activitats relacionades amb la relaxació muscular i la flexibilitat. També incorpora l´aigua com a element vertebrador per articular i donar sentit a molts dels serveis que s´incorporen als centres denominats wellness center, spa center o ressort.

En unes dècades hem passat de centres esportius tradicionals, on es practicava un esport de manera especialitzada a centres wellness on s´uneix el culte al cos amb la salut, integrant serveis relacionats amb l´entrenament físic, la salut física i l´estètica.

Les últimes tendències ens acosten al well-being, un terme que representa i explica l´evolució del concepte wellness i ens situa conceptualment en el benestar i salut integral total. Més enllà d´estar forts o sentir-nos bé, el well-being ens porta al benestar absolut per oferir-nos una connexió directa amb altres concepcions centrades amb la salut física i mental, l´equilibri espiritual mitjançant teràpies naturals i la connexió equilibrada amb els elements (aigual, terra, foc i aire). En resum, el retorn a l´origen de la nostra naturalesa que contrasta amb la voràgine d´estrès i excés on viu la nostra societat.

El well-being és la resposta a les necessitats d´una societat delerosa de salut i benestar. Una nova estació d´enllaç en el llarg recorregut cap a altres tendències que no tindran altre objectiu que mantenir-nos en forma, fer-nos sentir bé i gaudir de bona salut i benestar.

És normal trobar en aquests nous centres serveis no exclusivament esportius com les ludoteques, guarderies infantils, cafeteries, biblioteques, etc. A més d´altres activitats tant de terra com aquàtiques i serveis d´assessorament dietètic i medicoesportiu.

Alguna cosa està canviant quan veiem que els governs promouen projectes a favor dels hàbits de vida actius i saludables, campanyes antitabac, contra l´obesitat o la nutrició equilibrada. També la publicitat ens parla de productes i components saludables amb anuncis que desmitifiquen els estereotips del cos ideal. Tot, en conjunt, aporta i impulsa una nova cultura del cos i de la ment que no és gens aliena a la nostra manera de viure.