El Bàsquet Manresa va anunciar dijous que la multinacional Ricoh no renovava el seu patrocini després que els seus camins haguessin estat units durant sis anys i mig. La identificació que, en esports com el bàsquet, es produeix entre l'espònsor principal i l'entitat esportiva és molt gran, i per això quan té lloc una ruptura com aquesta és traumàtica.

Els manresans no són l'únic equip que s'ha trobat en aquesta situació. Els casos més clars són els del Saski Baskònia i el València Bàsquet, noms d'entitats que no han estat gens utilitzats als mitjans de comunicació en els darrers anys. Per contra, les denominacions Tau Cerámica i Pamesa han aparegut a tot arreu. Les dues empreses, però, han hagut de tancar l'aixeta després de 23 anys. Malgrat això, el potencial dels bascos fa que hagin trigat només 24 hores a trobar un nou patrocini.

Quan encara falten dos mesos i mig per començar la lliga ACB, ens trobem en una situació insòlita en els darrers anys: set equips no tenen patrocinador principal. Aquest fet contrasta amb els dos o tres que no en tenien en començar les últimes temporades. En la majoria dels casos, però, es tractava del Reial Madrid, un club de futbol amb recursos suficients per no patir, o el CB Granada, que rep suports institucionals i financers importants. Enguany, a més de Manresa, València i Granada, també es troben amb aquest problema Estudiantes, tot i que ha anunciat que en té un en cartera, Múrcia, que ja va jugar tota la temporada passada sense espònsor, i els acabats d'ascendir Valladolid i Alacant.

La crisi de la construcció és un dels fets que explica aquest descens d'empreses interessades a patrocinar els equips d'una lliga amb tanta repercussió. Fa només dues temporades, quan s'havia de disputar la primera jornada de competició, l'octubre del 2007, hi havia fins a vuit conjunts amb el nom de constructores, immobiliàries o material de construcció. A més de Tau i Pamesa teníem el Grupo Begar Lleó, el Gran Canària Grupo Dunas, l'Akasvayu Girona, el Polaris World Múrcia, el Iurbentia Bilbao i el Grupo Capitol Valladolid. En alguns casos, la caiguda va ser brutal. Girona va perdre la seva plaça a l'ACB amb la fallida d'Akasvayu; la greu crisi de Polaris World va estar a punt de provocar el mateix efecte en el CB Múrcia, però els ajuts institucionals l'han acabat salvant; el descens de Lleó i de Valladolid va propiciar la pèrdua del patrocini. A Bilbao, es va aguantar Iurbentia un any més. Finalment, a Las Palmas ara anuncien gelats.

La temporada passada, només el referit Iurbentia, i Bruesa, amb el Guipúscoa Bàsquet, resistien l'inici de la crisi. El conjunt donostiarra s'ha passat enguany a les assegurances amb Lagun Aro. Avui dia, aquest sembla el patrocini, valgui el joc de paraules, més segur. Fins a quatre equips en tenen, el referit club de Sant Sebastià, Regal FC Barcelona, DKV Joventut i també el Reial Madrid. En aquest cas, la companyia MMT ha deixat Estudiantes per anar al conjunt blanc, se suposa que pagant més diners.