Després de quedar fora de la lluita pel Dakar després d'una dura i polèmica penalització de sis hores, el català Marc Coma (KTM) s'ha entestat a guanyar etapes.

El català va ser acusat de trampós pel francès Cyril Despres (KTM) i els comissaris no van creure les seves explicacions i el van sancionar per, segons van dir, canviar el pneumàtic del darrere de la seva moto en plena etapa.

Dolgut amb l'actitud d'alguns pilots i amb membres de l'organització del ral.li, Coma ofereix la seva versió dels fets en una entrevista amb Efe.

Pregunta: Com es troba física i anímicament?

Resposta: Estic bé, però hi ha hagut moments molt durs en aquest ral.li. Crec que hem sabut donar-li la volta i demostrar a tothom el que som. Vam escollir l'opció difícil a l'hora de quedar-nos en el ral.li i crec que diu molt de nosaltres.

P: Per què va seguir competint després de la penalització de sis hores?

R: A vegades m'ho pregunto jo mateix: 'què estàs fent "tio", tant bé que estaries a casa? (rialles). No, parlant seriosament, el Dakar és un projecte molt seriós, on hi ha molta gent darrera, una afició que et recolza durant tot l'any i el Dakar és el punt final de tot això. Deixar-ho d'aquesta manera m'hauria deixat un mal sabor de boca durant molt de temps, un any és molt llarg per poder tornar.

P: El dia que el van sancionar va aparèixer visiblement abatut i fins i tot va confessar que no se sentia preparat per seguir en carrera.

R: El cop, més que la penalització de sis hores, va ser tot el que va arribar després. S'ha anat molt lluny amb tot, no calia. Crec que hem guanyat el Dakar a l'Àfrica i a Sud-amèrica, sortint endavant, enrere... i després de la penalització ho hem tornat a fer per demostrar que no som uns tramposos. És una pena perquè s'ha perdut l'esperit del Dakar: el bon rotllo que hi ha entre els pilots, la companyia... és una pena perquè es perd l'essència de la carrera.

P: Hi ha una mà negra darrere de la penalització?

R: Veient-ho ara, hi ha coses que fan pensar, però també seria una excusa. Han passat coses que amb altres pilots no haurien passat. Antigament no es penalitzava el primer dia (va ser penalitzat per superar el límit de velocitat en un tram urbà). El tema de la roda és una penalització que s'agafa amb pinces perquè, que un jutge vegi que la teva roda sembla un pelet més nova del que hauria de ser, és anar molt lluny. No vull que sigui una excusa, però crec que en part sí que hi ha hagut alguna cosa.

P: Els comissaris es van recolzar en dos arguments per demostrar la seva culpabilitat: imatges de televisió en alta resolució de la seva roda i el senyal del seu GPS que indicava que s'havia apartat de la ruta. És suficient?

R: Diuen que em vaig parar a 150 metres de la pista, però és que sempre que he de fer les meves necessitats no les faig a la pista. El tema de la casa, no hi havia tal casa, era una espècie de mur perquè no et vegin. I sobre la roda, l'únic que vaig demanar és que fessin alguna cosa matemàtica, que comprovessin l'altura dels tacs, perquè sabia que si ho feien veurien que aquest pneumàtic estava gastat, però no van voler fer-ho. Es van basar en indicis, i és molt fàcil tirar merda a sobre per indicis. Estic molt disgustat.

P: Què li sembla l'actitud de Cyril Despres?

R: Sempre hi ha pilots amb els quals et portes millor i pitjor, com al carrer. Hi ha paios amb els quals només et veus en la carrera i d'altres amb els quals tens contacte. Però Despres ha anat molt lluny, desacreditar tota la meva carrera i posar en dubte tots els títols que he aconseguit és una animalada. S'ha creat una tensió entre pilots que crec que era innecessària. Hi ha molta rivalitat, no som grans amics. Cadascú defensa els seus interessos, però sempre s'havia quedat a la pista.

P: Li preocupa que la seva imatge surti danyada d'aquest incident?

R: No m'agrada ser protagonista per aquestes coses. Tota la vida he intentat ser educat, respectar tothom, mai he fet una declaració fora de to. El temps posarà tothom al seu lloc.

P: De no ser per la penalització, ¿creu que estaria lluitant pel títol?

R: Segurament. Hem hagut de sobreposar-nos a molts problemes. Primer la penalització, després vas a remolc, vols córrer i es trenca un 'muse' (compost esponjós de l'interior del pneumàtic). Hem anat a contracorrent, però ens hem aixecat cada vegada i això diu molt de nosaltres.

P: Sembla que el gran problema dels últims dos anys són els pneumàtics. Competeix en inferioritat de condicions sobre altres pilots?

R: El pneumàtic (Pirelli) és boníssim, el problema és el 'muse', que a partir de certa velocitat no aguanta i mai saps on fallarà. En aquests moments, (Cyril) Despres té millor producte que nosaltres, però hem de saber mirar enrere, i el mateix material que tenim aquest any, l'any passat ens va donar la victòria. Només ens queda treballar com animals.

P: Aquest any finalitza contracte amb KTM. I ara què?

R: Ara només vull acabar la carrera i després ja veurem. Porto gairebé tota la meva vida en KTM i em costa veure'm fora. No conec els plans de la marca en un futur, però se'm fa difícil imaginar-me fora