Àlex Haro va debutar fa un any al Dakar. Va tenir-hi la difícil missió d'acompanyar l'andorrà Albert Llovera en un bugui adaptat i van aconseguir acabar la prova en el lloc 41. La seva perícia, unida a la seva experiència en els ral·lis convencionals, va servir perquè l'equip Mini i Nani Roma s'hi fixessin a l'hora de substituir en el copilotatge el francès Michel Perin. Així, Haro haurà de compaginar la consolidació de la seva poca experiència en aquesta prova amb la necessitat del pilot de Folgueroles d'aconseguir el triomf.

Com es va produir el contacte per acompanyar Roma?

Amb el Nani ja ens coneixíem, tot i que mai no havíem treballat junts, i jo també estava a l'entorn de l'estructura de Mini, ja que compartíem el mateix grup de mecànics. A ells no els va anar gaire bé el Dakar de l'any passat des del primer dia i quan va ser l'hora de pensar en un substitut de Perin m'ho van dir a mi. En la passada edició, amb l'Albert, va ser tot molt dur, però al final va acabar anant molt bé, fins i tot en les etapes que no s'adapten tan bé a les meves característiques.

Ja han afrontat curses amb Roma, com a Qatar i la Baja Aragó, que van guanyar. Es troben ben compenetrats?

M'hauria agradat haver pogut fer més curses junts i tenir més rodatge. Hauríem hagut de disputar una competició a Perú, pertanyent a les Dakar Series, que ens hauria anat bé si al país també s'hi hagués disputat el Dakar. Al final, es va anul·lar aquesta competició i el Dakar tampoc no passarà pel Perú, però m'hauria agradat poder-hi córrer per conèixer-nos millor i saber més l'un de l'altre.

Àlex Haro amb el pilot de Folgueroles Nani Roma, a qui enguany acompanyarà en el Dakar

De tota manera, els resultats no van ser pas dolents...

No, sobretot a la Baja, en què ens vam endur la victòria, però és una cursa diferent, de dos dies, de 1.000 quilòmetres de recorregut i no es pot comparar. A Qatar també vam fer quilòmetres al desert, tot i que ara n'hi haurà pocs al Dakar. Tot i que el recorregut sigui diferent, necessitàvem adaptar-nos l'un a l'altre.

Com l'han treballada, aquesta relació?

Al cap i a la fi, en la relació entre dues persones hi ha d'haver sintonia. És com en una relació de parella. És molt important saber què vol l'altre sense necessitat que t'ho digui, que amb una mirada ja sàpigues què necessita, o amb un gest. Afortunadament, l'equip ens ha preparat activitats fora de les curses perquè aquesta relació s'intensifiqui.

Mini és la marca a batre, o Toyota i Peugeot es troben a la seva alçada?

Totes les marques han treballat molt per fer evolucionar els cotxes, però no sabem a quin nivell es troben ells. Peugeot ha hagut de començar gairebé de zero perquè el cotxe de l'any passat fallava quant a fiabilitat i, al final, tampoc no era tan ràpid, que en un principi era la seva virtut més destacada. Nosaltres tampoc no hem fet tants canvis i amb el canvi de recorregut ja veurem a qui li va millor.

El Dakar no passarà enguany ni per Perú, ni per Xile, on hi ha el desert d'Atacama. Pensa que és menys dur que en d'altres edicions?

Pot ser, però continua sent una cursa d'aventura. Possiblement no hi haurà tant desert, ni tanta navegació, però en qualsevol terreny es pot idear una prova plena de sorpreses. A més, cal no oblidar que entrem a Bolívia, que les mecàniques s'enfrontaran a alçades de 4.600 metres damunt del nivell del mar, i ja veurem com reaccionen a aquesta situació.

Tenint en compte que vostè prové dels ral·lis convencionals, el beneficia el canvi?

Sincerament, corrent en pistes em trobo còmode, tot i que, curiosament, l'any passat en la jornada del salar de Uyuni també em vaig trobar molt bé. El canvi de recorregut em beneficia perquè no tinc tanta experiència en els raids, però tampoc no hi ha un terreny que m'hagi de fer por.

Marc Coma s'estrena com a director esportiu del Dakar i possiblement vulgui compensar la falta de duresa del recorregut amb alguns trucs. Què n'espera?

Com a expert en navegació que és, estic convençut que el Marc buscarà la manera de fer-nos sortir de la comoditat, de les pistes, i que la prova tindrà molta dificultat, que caldrà seguir molt el llibre de ruta per trobar els punts de pas. Suposo que vol transmetre la seva essència.

Tenen ordres d'equip, a Mini?

Des de l'inici, no. Cada pilot oficial farà la seva cursa, tot i que depèn de com vagi, caldrà fer una cosa o una altra.