U

n any més, sortida a Buenos Aires. Quaranta graus i xafogor. El Dakar arriba amb moltes novetats, un recorregut escapçat, Marc Coma com a director esportiu, nous equips i nous pilots. Cada any es podia apostar entre un, dos i, de vegades, tres guanyadors del Dakar. En aquesta edició les prediccions, ja difícils en una cursa tan llarga, són mes aventurades.

En motos, el clar guanyador de les últimes edicions, en Marc Coma, no hi participa. Això deixa via lliure a tot un reguitzell de pilots que veuen més clara la seva oportunitat. El primer, en Joan Barreda. Aquest ha de ser el seu any o es quedarà en promesa que mai no ha arribat. Té el millor pilotatge i és el talent més gran damunt de la moto que hi ha en tota la prova, però acumula massa dies dolents en les seves participacions. Els seus companys d'equip seran els primers de veure l'oportunitat, els portuguesos Paulo Gonçalves i Hélder Rodrigues. A l'equip KTM, Jordi Viladoms, Toby Price i Mathias Walkner tindran les seves possibilitats de guanyar alguna etapa i fins i tot de lluitar pel podi final. Mai la cursa de motos no ha estat tan oberta, ningú no és favorit i tots els esmentats anteriorment poden ser a dalt del podi. Laia Sanz lluitarà per donar la sorpresa en alguna etapa i poder tornar a ser al Top-10. Pas a pas i any a any, la Laia es va superant.

En cotxes la lluita serà entre Mini, Peugeot i Toyota, però tots ells amb cares i maquinària noves. Mini -amb la mateixa filosofia de vehicle, quatre rodes motrius i dièsel, però més evolucionat- voldrà mantenir el seu regnat un any mès. Disposen de pilots experimentats i ràpids com ara Nàsser al Attiyah, Nani Roma i Orlando Terranova i han tingut la incorporació de Mikko Hirvonen. El finlandès sempre ha quedat segon al campionat del món de ral·lis darrere de Sébastien Loeb, que és una de les cares noves d'aquesta edició, en el seu cas a Peugeot. L'any passat la marca del lleó va tenir problemes de fiabilitat. Entrar al Dakar i guanyar a la primera ocasió es gai-rebé impossible. Segueixen amb un bugui, però més llarg i més ample. En l'últim ral·li-raid encara van patir per acabar. Si aconsegueixen superar aquests problemes de fiabilitat, posaran les coses difícils a Mini. El grup de pilots que conduirà els Peugeot és una altra barreja de corredors experimentats, amb molts Dakars guanyats, com Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz i un guanyador en motos, Cyril Despres. S'hi afegeix el millor rookie que un equip pot tenir, Sébastien Loeb, que ha estat multicampió mundial de ral·lis.

Els Toyota, amb el sud-africà Giniel de Villiers, també lluitaran per encapçalar la cursa. Tenen a l'equip el saudita Yazeed Alrajhi, que ja ha posat contra les cordes els Minis en algun raid en el 2015.

En la categoria de camions, els favorits seran els Kamaz. Els russos, després dels dos últims anys repartint-se tots els tres llocs del podi, tornaran a sortir com a favorits. Ara bé, una sèrie d'equips intentarà que això no passi. El conjunt De Rooy sempre és el que està més a prop dels russos. En Gerard de Rooy, amb Iveco, ha presentat un equip amb cinc camions: Ales Loprais, un txec que ja sap pujar al podi; Federico Villagra (argentí, corredor del mundial de ral·lis) i en Pep Vila, per tenir la rereguarda ben coberta. L'equip Man també atacarà amb la tornada de l'impetuós Peter Versluis i el veterà Hans Stacey. Altres equips amb opcions de guanyar etapes són els Tatra i els bielorussos, amb la seva marca Maz.

Totes les categories estan molt obertes, sense cap favorit únic com en d'altres anys. La cursa ja no permet fer gaires prediccions perquè aquest any les possibilitats estan més repartides que mai. Per a mi, personalment, aquest és l'any més important. Copilotar amb Gerard de Rooy és tot un repte. És un pilot que ja ha guanyat el Dakar i que surt a guanyar l'armada russa. Tot un desafiament. Tot està preparat. Divendres vam fer les verificacions a les 7 del matí. Vol dir llevar-se a les 5 per tenir-ho tot a punt. Dissabte, primera etapa, que servirà per marcar ordre de sortida per a la posterior. És de pocs quilòmetres i haurem de sortir a donar-ho tot.