Mireia Badia, una manresana de 19 anys que estudia el segon curs de Psicologia a la Universitat de Vic-UCC, és una de les pilots d’enduro amb més qualitat del territori català, tal com ho demostra el seu domini aclaparador en el campionat d’Espanya de fèmines, on ha guanyat les dues curses que s’han disputat fins ara. Però aquest any Badia no només disputarà l’estatal, sinó que prendrà part en una prova del mundial al País Basc i participarà en els Sis Dies d’Enduro, que es faran de l’11 al 16 d’octubre a Navarra.

Quan es va iniciar en l’enduro?

Tenia set anys quan vaig començar a anar amb moto, una afició que em ve de família. Llavors feia endurets, endurades i fins i tot algunes curses de motocròs.

I ara segueix combinant el motocròs amb l’enduro?

Sí, de motocròs faig proves puntuals, però estic més centrada en l’enduro.

Quins aspectes li agraden més d’ambdues modalitats?

Del motocròs m’agraden els salts i la velocitat que pots agafar, mentre que de l’enduro destacaria la lluita contra el rellotge i el recorregut, que és molt més llarg.

La temporada passada va fer el seu debut al campionat estatal de fèmines. Com li va anar?

No em va anar gaire bé, ja que estava nerviosa i hi havia aspectes, com les trialeres, que no havia pogut entrenar gaire. Tot i això, al final vaig poder ser subcampiona.

I enguany ha guanyat les dues curses que s’han disputat...

Sí, està molt bé, però no acabo d’estar contenta, ja que els temps que faig a les especials no són prou bons. Tendeixo a comparar els meus registres amb els dels nois, i n’hi ha alguns del meu nivell que em treuen massa diferència.

Com afrontarà les proves que queden per córrer?

Doncs m’hauré de preparar molt per millorar i intentar guanyar-les, que és el meu objectiu.

Aquest any ja farà una prova del mundial al País Basc. Amb quin objectiu hi anirà?

Hi aniré per mesurar el meu nivell amb les millors pilots del món, com la Laia Sanz, la britànica Jane Daniels o l’australiana Jessica Gardiner. Intentaré competir amb elles i em conformaria amb una sisena posició, que ja seria un gran èxit en la primera cursa. I a l’octubre prendrà part en els Sis Dies de l’Enduro.

És més o bé menys dur que el mundial?

Pel que m’han explicat que els trams de ral·li no són tant durs, ja que són sis dies seguits i es volen centrar més en els trams contra el rellotge. Pel que fa als meus objectius, el principal és gaudir de la prova, ja que no sé si tindré l’oportunitat de repetir.

Quina és la seva metodologia d’entrenaments?

Acostumo a entrenar-me els caps de setmana que no tinc competició, i algun cop també ho faig entre setmana si m’ho puc combinar amb els estudis. A més, aquest any he començat a exercitar-me al gimnàs per agafar més forma física.

Quins objectius té de cara a la temporada vinent?

El canvi més important del curs que ve, sempre i quan ens ho poguem permetre, és que intentaré fer totes les proves del mundial.

Quin ha estat millor moment sobre la moto? I el pitjor?

El millor moment va ser en una cursa de motocròs el 2011, quan a la primera curva em vaig encallar al fang i vaig poder remuntar fins al tercer lloc. La pitjor va ser a Antas (Almeria) l’any passat, quan vaig patir una forta caiguda.

Quin és el seu punt fort com a pilot? I el més feble?

El meu punt fort és la resistència, i el dèbil és que em costa superar els obstacles.

Quins pilots té de referents?

Evidentment admiro molt a la Laia Sanz, però qui m’agrada més és l’urgellenc Jaume Betriu, crec que ha millorat molt.