Té moto des dels tres anys. Des ben de petit ha viscut amb l´olor de gasolina a casa. El seu pare, Leandre Casas, competia en diferents modalitats motociclistes. Ara, catorze anys després de pujar a la primera màquina, Oriol Casas, nascut a Moià però actualment resident a Calders, ha estat capaç de guanyar el Campionat d´Espanya de Motocròs en la categoria elit MX2 (250 cc i sub-23), malgrat la seva joventut. L´any passat, per una lesió, es va haver de conformar amb la tretzena plaça de la classificació final.

«Sempre he practicat el motocròs, la velocitat no m´agrada. Als tres anys jugava amb la moto i als sis ja van venir les curses, els campionats de Catalunya, i fins ara, que he tingut la sort de guanyar el campionat d´Espanya als 17 anys», apunta un Oriol Casas que es va proclamar campió estatal al circuit de Calataiud, en una carrera que no va estar exempta d´emoció i tensió pel que hi havia en joc. Abans d´aquesta última cursa, el també bagenc Simeó Ubach liderava la general amb vuit punts més que Oriol Casas. El de Calders apunta que «a la primera mànega de la prova vaig retallar quatre punts la distància; jo vaig ser segon i ell, quart; a la sortida de la segona carrera, Simeó Ubach em va tocar per darrere, va caure, i va haver d´abandonar. Jo vaig repetir la segona plaça, que em va donar el títol de campió». Oriol Casas ha acabat amb 226 punts, Simeó Ubach, segon, amb 208, i Carlos Fernández, tercer, amb 183.

Un estatal amb sis curses

Aquest campionat d´Espanya elit MX2 ha tingut un format de sis proves (Albaida, Sanlúcar, Talavera, Alhama, Bellpuig i Calataiud), en la majoria de les quals Oriol Casas ha pujat al podi. El corredor de Calders no ha tingut la mateixa sort en el campionat d´Europa de la categoria EMX250 ja que una inoportuna lesió el va deixar fora de diverses curses, sense poder optar a les places d´honor; tampoc no ha seguit el campionat català. Pel que fa al campionat d´Espanya sub-18, ha estat present en alguna prova com la de diumenge a Zuera (Aragó), que va guanyar.

Però no tot són flors i violes per a aquest campió. Malgrat haver aconseguit guanyar el campionat d´Espanya, poder cobrir el pressupost i trobar llocs per entrenar-se són entrebancs en la vida d´aquest jove pilot. El pare d´Oriol Casas, Leandre Casas, és qui fa de preparador, mànager i mecànic, si cal. Ell comenta que durant la setmana no trobem cap circuit per prerarar-se i per això «hem d´anar molts cops a Lleida. I això que a Calders, concretament a Can Canadell, tenim un circuit. L´inconvenient és que només obre els caps de setmana. És privat, però estem parlant amb l´Ajuntament per veure si es pot trobar una solució. L´Oriol necessita entrenar-se pràcticament cada dia».

L´equip LCR plega

Els darrers tres anys, Oriol Casas ha format part del Team LCR Yamaha, dirigit pel seu pare. «Amb altres pares de pilots vam crear aquesta equip a l´estil d´una cooperativa per poder compartir despeses. S´ha de tenir en compte que el pressupost, per exemple d´Oriol Casas, és d´uns 60.000 euros per any. A diferència de la velocitat, el motocròs ja se sap que és un dels parents pobres del motociclisme. El LCR ha estat actiu durant tres temporades, però aquesta estructura deixa de funcionar perquè els corredors d´aquesta formació puguin fer un pas endavant. Aquest curs ha estat brillant per al Team LCR Yamaha amb els títol d´Oriol Casas en elit MX2 i de Joel Antón, campió en 125 cc. En aquest sentit, vull agrair el suport que hem tingut fins ara de Tomàs Bellès, que ha estat el nostre espònsor principal», comenta Leandre Casas.

En el cas concret d´Oriol Casas, ha entrat a formar part del Team Ausió de Vic i pilotarà una Yamaha oficial per revalidar el títol estatal el 2017, però, sobretot, per competir al màxim nivell al campionat d´Europa EMX250, com a pas previ del Campionat del Món del 2018. L´objectiu és acabar aquest Europeu entre els cinc millors.

Leandre Casas té clar que amb seu fill Oriol «hem fet una aposta de de dos anys perquè es dediqui exclusivament al motocròs, com si es tractés d´un professional. A partir d´aquí veurem si es pot guanyar la vida en això. La federació no ajuda i cal trobar espònsors perquè això sigui possible. Ara també està sortint la figura dels mecenes que aposten per pilots joves per cobrar, si arriben lluny, un tant per cent dels seus guanys».

Holanda o Bèlgica

La família Casas té molt clar que, per créixer com a pilot, l´Oriol ha d´anar a viure un període de temps a Holanda o Bèlgica, «allà els circuits estan fets amb sorra de platja, com la majoria de traçats on es disputa l´europeu. Els corredors espanyols es troben que no dominen aquest terreny, que és més tècnic i exigent. La marxa de l´Oriol la tenim més o menys lligada, però falta poder tancar el tema econòmic. Allà tindria l´assessorament de l´excorredor belga Rob Goris», diu Leandre Casas.