Un recorregut «per somiar i patir» serà el que els pilots hauran d'afrontar a la quarantena edició del ral·li Dakar, que es va presentar ahir a París, amb un traçat que inclourà Perú, Bolívia i Argentina i que es disputarà entre el 6 i el 20 de gener. Aquest Dakar serà més dens i llarg de l'habitual, amb sortida a Lima, descans a la Paz i arribada a la ciutat argentina de Córdoba, la capital del motor del país sud-americà.

El director esportiu del Dakar, l'avianès Marc Coma, definia ahir la prova com una competició «amb molta sorra, molta alçada i molta calor». És la tercera vegada que el ral·li viatja a Perú, i el primer cop que en surt, amb etapes de desert just després de l'inici de la cursa. De les catorze etapes destaca la duresa de la cinquena, entre San Juan de Marcona i Arequipa, en què els pilots s'enfrontaran a muntanyes de dunes durant trenta quilòmetres. A la segona setmana seran clau la vuitena etapa, entre Uyuni i Tupiza, ja a territori bolivià, i la dotzena, a Argentina, a les dunes de Fiambalá. També la tretzena, entre San Juan i Córdoba, que pot decidir el triomf. Novament, la navegació serà crucial, amb la ratificació de la normativa sobre els punts de pas que ja regia el gener passat.

Molta exploració

Per segon any seguit, Coma dóna a conèixer un recorregut ideat per si mateix, després que fa dos geners encara no pogués deixar totalment la seva empremta, ja que feia pocs mesos que havia assumit el càrrec de director esportiu, en substitució de David Castera. El cinc vegades triomfador de la competició va explicar que «és una edició històrica, per ser el quaranté aniversari i per un recor-regut que ens fa somiar. No s'ha perfilat mai a Amèrica del Sud». Així, «aquest any hem fet un gran treball en l'àmbit d'exploració i hem treballat amb el govern de Perú per evitar tota mena de polèmica amb el tema arqueològic».

Sobre l'establiment definitiu de la prova a la zona, va recordar que «el 2009 ningú va imaginar que el Dakar s'hi podia consolidar d'aquesta manera. Almenys per a mi, honestament, era molt difícil». Ara mateix, el retorn a Àfrica està «descartat, tot i que en algun país com Marroc, una part d'Algèria i el Senegal la situació millora».

El Dakar tindrà tres pilots de motos de casa nostra (Gerard Far-rés, Armand Monleón i Nandu Jubany), un pilot de cotxes (Isidre Esteve) i un copilot (Àlex Haro), que anirà amb el cotxe de Nani Roma, que torna a Mini després d'un any a Toyota.