El balear Jorge Lorenzo (Ducati Desmosedici GP18) i l'italià Valentino Rossi (Yamaha YZR M 1) es perfilen com els grans obstacles del pilot de Cervera Marc Márquez (Repsol Honda RC 213 V) per a aquest proper cap de setmana, quan es disputa la setena prova puntuable del mundial de motociclisme, el Gran Premi de Catalunya al circuit de Barcelona Catalunya.

Márquez, líder del mundial de MotoGP, va tastar l'asfalt quan lluitava pel lideratge de la carrera del GP d'Itàlia, a Mugello, l'anterior cita del campionat i, tot i que va poder aixecar la seva moto i continuar, va acabar fora dels punts, fet que li va fer perdre part del bon avantatge que ja acumulava aleshores.

Així, el pilot de Repsol Honda arriba a Barcelona amb 23 punts d'avantatge sobre Valentino Rossi i 28 respecte al també pilot de Yamaha, el català Maverick Viñales, que encara no ha guanyat mai en aquest traçat, en el que Rossi amb sis i Jorge Lorenzo amb quatre són els pilots que més triomfs acumulen en aquest escenari en la 'era de MotoGP'.

En qualsevol cas Marc Márquez no es queda enrere en el que a resultats es refereix respecte als seus rivals, ja que suma set podis en el traçat barceloní entre els que s'inclouen dues victòries, una en 125 c.c. el 2010 i una altra en MotoGP el 2014, la temporada del seu segon títol consecutiu en la categoria reina.

Márquez, a més, sap de la importància d'intentar mantenir o fins i tot augmentar l'avantatge amb la qual ara compta en la classificació provisional del mundial per afrontar amb garanties una sèrie de grans premis que no li resulten massa favorables a les característiques de la seva Repsol Honda.

Montmeló estrena asfalt

En aquesta ocasió tots els pilots de MotoGP arriben al traçat barceloní coneixent l'estat del mateix ja que els treballs d'asfaltat que es van realitzar en tota la pista van fer que el subministrador únic de pneumàtics, Michelin, sol·licités la relació d'uns entrenaments per valorar les condicions 'reals' de la pista al costat dels pilots de MotoGP.

Els 4.627 quilòmetres del circuit de Barcelona Montmeló han estat reasfaltats completament i després de les proves realitzades allà els enginyers del subministrador únic de pneumàtics han decidit posar a disposició dels pilots tres tipus de pneumàtics davanters i altres tants del darrere, en compostos tou, mitjà i dur, si bé en el que als pneumàtics del darrere es refereix hi haurà un compost dels denominats asimètrics, amb la part dreta reforçada per afrontar els cinc revolts d'esquerres i els vuit de dretes.

Jorge Lorenzo, crescut després de la seva primera victòria amb la Ducati quan des del fabricant de Borgo Panigale més refermaven les crítiques pel seu rendiment, i amb la confirmació del seu fitxatge per l'equip Repsol Honda d'HRC, amb Marc Márquez de company d'equip ni més ni menys, han de representar el suficient esperó com perquè el campió de Palma de Mallorca ho torni a intentar.

A favor té, a més, que el de Barcelona Catalunya és un circuit molt apropiat a les característiques de la Desmosedici, última guanyadora l'any passat de la mà de l'italià Andrea Dovizioso, si bé els pilots de Yamaha no els ho posaran gens fàcil per diversos motius, el principal d'ells la imperiosa necessitat que tenen de donar un gir a una trajectòria en la qual ja acumulen setze grans premis sense guanyar, des d'Assen 2017.

Valentino, qui més victòries suma al GP de Catalunya

Rossi és el pilot amb més nombre de victòries a Barcelona, mentre que Maverick Viñales no ha aconseguit ni un sol podi en aquest escenari, dues estadístiques completament antagòniques unides per una necessitat comuna, treure la Yamaha del sotrac de rendiment en què es troba.

A Barcelona també hi haurà moments interessants abans fins i tot de saltar a l'asfalt els pilots, ja que dijous està prevista una conferència de premsa de Dani Pedrosa en la que revelarà el seu incert futur, després de la notícia primer de què HRC no continuaria comptant amb ell i la del posterior fitxatge de Jorge Lorenzo.

Al triple campió mundial espanyol amb prou feines li queda l'opció d'aquella 'Yamaha oficial' que hi havia per a Jorge Lorenzo en un equip satèl·lit encara per designar pel fabricant d'Iwata, o descendir un esglaó més, a un equip dels anomenats independents, amb mecàniques molt menys competitives que les oficials.

Serà curiós veure el rendiment de molts pilots, alguns perquè ja saben que l'any que ve estaran amb una altra marca de motos i altres equips, i altres perquè se saben ja més fora d'aquesta competició que dins de la mateixa per a l'any vinent.

Però en la lluita per la victòria en el Gran Premi de Catalunya, a més dels pilots oficials de Ducati, Repsol Honda i Yamaha, se'n podrien ficar d'altres, com el 'local' Alex Rins al manillar de la Suzuki GSX RR, al qual només la mala sort en forma de caigudes li ha impedit acabar més amunt en anteriors cites.

Com Rins, també podria destacar el seu actual company d'equip, l'italià Andrea Iannone, qui ja ha confirmat el seu fitxatge per Aprilia i per tant amb moltes ganes de demostrar als japonesos de Suzuki allò equivocat de prescindir dels seus serveis, mentre que el seu lloc en l'esquadra nipona l'ocuparà un altre espanyol, Joan Mir.

Altres que intentaran donar la sorpresa, encara que sense pensar al podi sinó més aviat en una bona classificació, han de ser el reguitzell de 'locals' de la categoria, com en el cas dels "oficials" Aleix Espargaró (Aprilia RS-GP) i el seu germà Pol Espargaró (KTM RC 16), o els "independents" Tito Rabat (Ducati Desmosedici GP17) o Álvaro Bautista (Ducati Desmosedici GP17), sobretot perquè aquests encara no tenen confirmada la seva continuïtat la pròxima campanya.