El fenomen literari dels llibres de Stieg Larsson continua en el cinema. Només així es pot comprendre l´expectació aixecada per l´adaptació cinematogràfica del segon volum d´aquesta sèrie protagonitzada per la carismàtica Lisbeth Salander, que avui arriba als cinemes de la Catalunya central en una estrena estatal.

De fet, quan es va saber que aquest film era la sessió sorpresa del recent festival de Sitges, les entrades van volar de la taquilla. Millennium 2: la noia que somiava un llumí i un bidó de gasolina ve precedit de la reposició, la setmana passada, del primer lliurament de la nissaga: una calculada operació de la distribuïdora. I això que Millennium 1 ja havia recaptat quasi nou milions d´euros al nostre estat, un taquillatge inaudit per una producció sueca que han vist més d´1 milió i mig d´espectadors. Tots els intèrprets de la pel·lícula inicial repeteixen en aquesta ocasió, tot i que ha canviat el realitzador que tenien darrere de la càmera. El també suec Daniel Alfredson substitueix Niels Arden Oplev, ja que els productors van voler rodar les dues darreres parts a la vegada i el director danès estava exhaust després del primer Millennium.

Alfredson, que ha volgut reflectir l´opressió que pateixen les dones en l´original literari, ha dirigit tres films no estrenats a Catalunya i és germà del director de la meravellosa Déjame entrar, Tomas Alfredson. Per als qui encara no hagin llegit Millennium 2 –que segurament són pocs– i vulguin engrescar-se amb l´argument aquí en teniu cinc cèntims: dos dels col·laboradors de la publicació Millennium són brutalment assassinats quan estaven a punt de descobrir informació secreta sobre el comerç sexual a Suècia. En l´arma homicida, la policia hi troba les empremtes de la venjativa i imprevisible Lisbeth Salander, que es converteix en la dona més buscada del país. L´editor de la revista, Mikael Blomkvist, no es creu la culpabilitat de Salander i inicia la seva recerca, ja que sospita que necessita ajuda i que darrere de les morts hi ha un muntatge escandalós. La investigació porta Blomkvist a enfrontar-se amb tota mena de criminals, especialment amb el gegant ros, un delinqüent que és incapaç de sentir dolor. Malgrat tot, la gran sorpresa de Blomkvist arriba quan desmantella el passat de Salander, una jove desfeta i confosa, en mans de les institucions psiquiàtriques des dels 12 anys, que s´ha convertit en una bèstia airada amb la intenció de venjar-se de tots els maltractaments que ha patit. Una persona, en paraules de la seva protagonista a la pantalla gran, Noomi Rapace, que ha necessitat «crear el seu propi món, les seves pròpies regles». Ara, també.