JOSEP SALLENTMANRESA
L'any 2009 no ha començat amb gaire bon peu a les carreteres del Bages. Després de dos anys consecutius de davallada de la xifra de víctimes mortals, durant el primer semestre del 2009 hi han mort gairebé les mateixes persones que durant tot l'any passat. Comptant tant els accidents mortals ocorreguts a fora com a l'interior de poblacions, en total hi han perdut la vida 12 persones, dues menys que durant tot el 2008, quan en van ser 14. Deu d'aquestes víctimes mortals han estat a les carreteres, la qual cosa converteix aquest any el Bages, de moment, en la segona comarca catalana amb més mortalitat en els trams interurbans, només darrere del Vallès Occidental, segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT). Al Baix Llobregat també hi han perdut la vida deu persones, tres de les quals al nord de la comarca, a Martorell, a Collbató i a Sant Esteve Sesrovires.
D'aquesta manera, el Bages segueix el 2009 la tendència contrària a la de Catalunya, que ha vist reduir aquest primer semestre la xifra de víctimes mortals a les carreteres en relació al mateix període de l'any passat. El conjunt de les comarques de la Catalunya central també segueix la mateixa progressió catalana. L'Anoia, de moment, és la comarca on s'han reduït més els accidents de trànsit mortals, únicament dos, deu menys que durant tot l'any passat. Les xifres, de moment, tampoc no són pessimistes al Berguedà, al Solsonès i a l'Alt Urgell.
Des del Servei Català de Trànsit, però, no es considera ara per ara significatiu el repuntament de la mortalitat al Bages, ja que assegura que situacions com aquestes es poden donar puntualment a qualsevol indret. "L'important és veure l'evolució de la sinistralitat durant un període llarg d'anys", assenyalen les mateixes fonts, que afegeixen, però, que la difusió d'aquestes estadístiques "pot servir epr fer un toc d'alerta als conductors". De fet, en els darrers nou anys, només el 2006 el Bages va ser una de les comarques amb més morts a la carreteres.
Des del 2000, en el conjunt de Catalunya, el nombre de víctimes mortals en accidents de trànsit ha disminuït un 53,8 % El conseller d'Interior, Joan Saura, afirma que es tracta d'una "tendència positiva" però que encara "no és suficient" i es per això que el Servei Català de Trànsit ha endegat una campanya per augmentar la conscienciació dels conductors, coincidint amb l'inici de l'estiu. Un "eina clau" per reduir l'índex de sinistralitat ha estat el permís per punts, implantat fa tres anys, asseguren des del SCT.
De les 12 persones mortes en accidents de trànsit al Bages el primer semestre del 2009, 8 ho han fet en sinistres els caps de setmana. També una part significativa de les víctimes, 7, són joves d'entre 18 i 35 anys. Malgrat tot, Trànsit assegura que la sinistralitat d'aquests segments d'edat i d'horaris està en constant davallada.
De les deu víctimes mortals a les carreteres del Bages, quatre han estat en accidents al polèmic tram de Manresa a Monistrol de Montserrat, considerat un dels deu més perillosos de la xarxa viària catalana. El tram de Cardona a Súria de l'eix del Cardener, on han mort fins ara tres persones, també apareix aquest any com una de les vies amb més mortalitat del Bages, al contrari que en anys anteriors. En canvi, una de les carreteres tradicionalment més perilloses, l'eix transversal, no ha registrat cap víctima mortal aquest 2009, mantenint d'aquesta manera les xifres positives de l'any passat, coincidint amb l'ofensiva dels Mossos d'Esquadra per reduir la velocitat del trànsit en aquesta via.
Pel que fa a l'eix del Llobregat sud, el Consell Comarcal i el Montepio consideren urgent el seu desdoblament entre Manresa i Monistrol, amb l'objectiu de reduir-hi la sinistralitat. "Hi passen anualment nou milions de vehicles i, en canvi, la via no està adaptada a les necessitats del trànsit. Amb un carril per sentit, qualsevol distracció o imprudència pot resultar fatal", assegura el director del Montepio, Josep Maria Serena. Carreteres, en canvi, no té previst començar les obres de desdoblament abans de tres anys. "Per tant, cal reforçar-hi de moment la senyalització. La millora que s'ha fet de en com el de Sant Vicenç només són pedaços", assenyala Serena. També considera el mateix la consellera comarcal de Política Territorial, Maria Àngels Crusellas. "A la comarca, tenim una manca d'inversió important en infraestructures, i no podem deixar de reivindicar el desdoblament entre Manresa i Castellbell", subratlla. En canvi, l'augment de la mortalitat a l'eix del Cardener es considera més casual. A diferència de l'eix del Llobregat sud, on la sinistralitat sempre hi és característica, el tram de Manresa a Cardona ha registrat normalment poques víctimes.
Pel que fa als dos morts en un tram urbà del Bages, han estat a causa d'un accident a la carretera de la Renfe de Manresa i d'un atropellament a Sant Joan.