Un veí d'Òdena va morir en estavellar-se l'autogir que pilotava, diumenge, al terme municipal de Sant Pere Sallavinera, a l'alta Segarra. L'accident va produir-se en un camp privat, molt a prop de l'aeròdrom d'aquesta població i a una cinquantena de metres de l'eix transversal.

La víctima és Genís Casajoana Salillas, de 47 anys i veí d'Òdena, va perdre el control sense una explicació clara. El seu fill, que era a terra, va veure com l'aparell perdia alçada de manera inexorable. Ell mateix va ser l'encarregat d'avisar les emergències, segons diverses fonts properes a la família.

L'accident es va produir pels volts de les dues del migdia quan l'autogir que pilotava la víctima va precipitar-se sobre un camp privat molt a prop de l'aeròdrom la Sallavinera i a escassos metres del punt quilomètric 107 de l'eix transversal (C-25). Segons expliquen els autors del bloc "No a l'Aeròdrom de Calaf-Sallavinera", la nau -molt semblant a un ultralleuger- va estavellar-se a 1.700 metres d'aquest aeròdrom, instants després d'enlairar-se d'aquesta instal·lació.

Els Bombers de la Generalitat de Catalunya van rebre l'avís de l'accident a les 14.19 hores i es van desplaçar fins al lloc de l'incident fins a tres dotacions dels Bombers de la Generalitat, i quatre dotacions dels Mossos d'Esquadra i dels serveis sanitaris, que només van poder constatar la mort de l'accidentat.

Posteriorment, es va procedir als tràmits judicials pertinents per a la seva evacuació. Segons testimonis, també s'hi hauria desplaçat un helicòpter del RACC, però que no va arribar a aterrar en confirmar-se la defunció.

El vehicle va quedar totalment destrossat en rebre l'impacte a terra. Al camp hi van quedar les restes i un bon forat que indicava el punt de l'impacte. Els equips d'emergències que van intervenir en el rescat del cos no van informar sobre les causes, ja que aquesta tasca, en el cas d'accident aeri, és sempre en mans dels tècncis d'Aviació civil.

Experts en el vol amb ultralleuger indicaven que accidents d'aquests tipus només poden tenir com a origeno bé una avaria de l'aparell en ple vol o que la víctima perdés el control per motius que encara es desconeixen.

L'estat de l'autogir pot mostrar la violència de l'accident. La nau, d'ala rotativa es pot considerar un aparell híbrid entre l'aeroplà i l'helicòpter. El que pilotava el veí d'Òdena va quedar totalment destrossat. El petit habitacle de la cabina del pilot va quedar esclafada. El cos de la víctima no va quedar atrapada entre la ferralla. Això va facilitar les tasques dels serveis mèdics, però no van poder salvar la vida de Genís Casajuana.

Sense explicacions

L'accident hauria destrossat el vehicle i provocat un forat considerable al terra del camp privat. A l'hora de tancar edició, les autoritats corresponents estaven estudiant els motius de l'accident, sense descartar cap possibilitat. De fet, sobre el terreny, no es descarta cap opció, ja que no s'ha trobat cap indici que apunti cap a un motiu o altre, segons expliquen fonts dels Bombers de la Generalitat. En tot cas, se sospita de dues possibilitats: que l'aparell tingués una avaria en ple vol o que la víctima perdés el control per motius que encara es desconeixen.

L'estat de l'autogir pot mostrar la violència de l'accident. La nau, d'ala rotativa i que podria ser un híbrid entre l'aeroplà i l'helicòpter, estava destrossada i la cabina del passatger va quedar esclafada. El cos de la víctima, però, no va quedar atrapada entre la ferralla, i això va facilitar les tasques dels serveis mèdics.