Un estudi pioner del RACC conclou que caldria invertir 3,8 milions d'euros a la C-55 per garantir la seguretat. L'informe calcula que destinant 42,8 milions d'euros en petits retocs a la xarxa viària catalana permetria evitar en els pròxims vint anys 240 morts i 1.160 ferits greus en accidents de trànsit en els quals es veuen involucrats turismes.

L'informe ha analitzat 5.000 quilòmetres de la xarxa viària catalana i ha conclòs que les carreteres que haurien de ser objecte de més inversió, tant dependents de Foment com de la Generalitat, són la N-340, amb 8,6 milions d'euros; la N-II, amb 5,3 milions; la C-55, amb 3,8 milions; la C-35, amb 3,6 milions; la C-59, amb 2,4 milions; i la C-14, amb 2,1 milions.

Les principals mesures a emprendre, segons l'estudi, serien la instal·lació de barreres centrals en 900 quilòmetres de la xarxa viària catalana, 29 d'ells sense desdoblar (cosa que evitaria 900 víctimes, entre morts i ferits greus), així com millorar la senyalització en interseccions (que evitaria 90 víctimes).

L'estudi, integrat en el projecte i-RAP, és pioner perquè per primera vegada no es basa a analitzar les estadístiques d'accidents, sinó que s'ha elaborat després de radiografiar amb càmeres panoràmiques un total de 5.000 quilòmetres de la xarxa viària catalana, en trams de deu metres, per detectar les seves característiques i els seus riscos, com l'estat de la via, l'amplitud del carril, la il·luminació, la resistència a l'esllavissament o la il·luminació, entre d'altres aspectes.

En concret, s'han analitzat 4.949 quilòmetres, el 31% del total de la xarxa viària catalana, on conflueix la major part de la circulació diària, dels quals un 47% són vies pertanyents al Ministeri de Foment i el 53% a la Generalitat.

L'informe es basa en com evitar accidents de turismes, ja que, per les característiques tècniques de l'estudi no es poden introduir variables que afectin a motociclistes, vianants o ciclistes.

Això no obstant, els trams de carretera analitzats van concentrar l'any 2012 un total de 164 víctimes mortals, de les quals el 65% anaven en cotxe.

Un cop detectats els riscos, l'estudi dissenya les inversions de baix pressupost que es podrien emprendre per evitar accidents i tan sols dóna per bones les que permetrien com a mínim quintuplicar el benefici econòmic obtingut respecte a la inversió, tenint en compte que el cost associat a una víctima mortal se situa en 1,4 milions d'euros i el d'un ferit greu en 219.000 euros.

L'informe conclou que, amb una inversió de 42,8 milions d'euros, en els pròxims vint anys es podrien evitar 240 morts i 1.160 ferits greus, cosa que suposaria, més enllà d'evitar un drama humà i social, un benefici econòmic de 464 milions d'euros.

Atès que el 31% dels accidents mortals de turismes ocorreguts el 2012 a les vies analitzades van ser per xocs frontals, el RACC centra bona part de les seves mesures correctores a prioritzar la instal·lació de barreres centrals, que podrien evitar 900 víctimes entre morts i ferits greus, en els pròxims vint anys.

També recomana ampliar la línia central que divideix els sentits de la marxa en 304 quilòmetres de la xarxa viària, cosa que calcula que evitaria 50 víctimes, així com instal·lar bandes rugoses centrals en 66 quilòmetres, que evitaria 20 víctimes.

Altres mesures són instal·lar un carril addicional, millorar la residència a l'esllavissament, eliminar obstacles per augmentar la distància de visualització, combinar i restringir punts d'accessos directes i instal·lar bandes rugoses laterals.

El director de la Fundació RACC, Miquel Nadal, ha destacat l'estudis perquè cada vegada més, en baixar la taxa de sinistralitat viària a Catalunya, el camp en el qual es poden aconseguir més avenços per reduir accidents és el de les infraestructures.

De la seva banda, el director general de Carreteres de la Generalitat, Xavier Flores, ha dit que el govern català ja està emprenent bona part de les millores proposades per l'informe, que ha requerit més d'un any de feina dels seus autors.