Avui dissabte continuen els treballs per retirar de la via els vagons del comboi ple de potassa de la mina de Súria. Un munt de curiosos seguien la intervenció que de ben segur no podrä quedar enllestida durant tot el dia d'avui. Mentrestant es podia contemplar una imatge inèdita del canal de la Sèquia sense aigua o amb un cabal mínim entre el parc de l'Agulla i Sant Iscle amb un gran nombre de peixos morts o agonitzant.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va començar ahir a retirar els combois volcats. Ja n'ha retirat quatre. En queden 9. Seguiran treballant al llarg del dia i preveuen acabar de retirar-los demà.

Han aïllat el tram del canal de la Sèquia on hi havia hagut el vessament fent una presa de terra a banda i banda. Mitjançant maquinària especialitzada l'han buidat d'aigua i potassa, i han retirat part de la terra contaminada. Quan ha quedat net han deixat que torni a circular l'aigua.

L'aigua del canal passarà pel Parc de l'Agulla, però no podrà entrar a l'embassament fins que els resultats dels anàlisis donin els nivells de sal òptims. Mentre, l'aigua serà tractada a la depuradora.

Aigües de Manresa assegura que la situació està «controladíssima». Preveuen que l'embassament del parc de l'agulla, que proveeix la ciutat, torni a rebre aigua de la sèquia avui mateix. En qualsevol cas, Aigües de Manresa assegura que els 200.000 metres cúbics de l'embassament garanteixen el suministrament durant una setmana.

La urbanització de Pineda de Bages, al municipi de Sant Fruitós de Bages, està sent proveïda d'aigua amb cubes des del Parc de l'Agulla.

Descarrilament a Santpedor

Era una autèntica muntanya de ferralla. Un tren que portava càrrega d'Iberpotash es va convertir en un munt de ferros desdibuixats quan va descarrilar ahir a un quart de 5 de la tarda a Santpedor, entre el nucli urbà i les instal·lacions d'Ampans.

La principal preocupació va recaure des de l'inici en la possible afectació de la Sèquia de Manresa, on va vessar part de la potassa dels dos primers vagons. Tècnics responsables de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) asseguraven que les tasques per retirar els vagons del lloc del descarrilament són complexes i que s'allargarien fins diumenge.

Les causes del descarrilament no són clares i ahir mateix FGC va obrir una investigació per determinar per què el tren va sortir de la via. Els primers indicis no se sabran fins a la setmana que ve. De fet, l'aspecte que oferia ahir el comboi accidentat era dantesc, amb els vagons escampats per l'àrea del descarrilament i amb part de la via desmuntada totalment.

Van bolcar un total de 13 dels 20 vagons que portaven potassa, dos dels quals van vessar part de la càrrega sobre la Sèquia. Cap dels dos maquinistes que duien el tren van resultar ferits. Agricultors de la zona comentaven que la màquina locomotora s'havia separat de la mercaderia i havia continuat circulant sola un petit tram de la via abans d'aturar-se.

Poc abans de les 8 del vespre arribaven les màquines per començar a retirar els vagons. Entre els tècnics també tenien certa celeritat de retirar la potassa que va quedar escampada pels camps. Pel cap baix, es retiraran la totalitat del comboi demà al migdia.