Un defecte a la via és la causa més probable del descarrilament del tren de potassa

Segons ha pogut saber Regió7, la primera estimació dels tècnics de Ferrocarrils de la Generalitat apunta que un punt defectuós a la via hauria causat l'accident, tot i que encara s'està investigant per arribar a una conclusió definitiva

19.08.2015 | 07:41
Els tècnics de FGC treballen per restablir el servei el més aviat possible.

Un defecte a la via és la causa més probable del descarrilament del tren de potassa. Segons ha pogut saber Regió7, la primera estimació dels tècnics de ferrocarrils de la Generalitat apunta que un punt defectuós a la via hauria causat l'accident, tot i que encara s'està investigant la ferralla per arribar a una conclusió definitiva.

Al llarg del matí, operaris de FGC han treballat al tram de via d'un centenar de metres que es va veure afectat divendres passat pel descarrilament del comboi que portava potassa de l'empresa Iberpotash. Una locomotora provinent de Manresa s'ha dirigit al punt de l'incident a buscar dos dels vagons que es van veure implicats al descarrilament i els ha portat fins a la capital del Bages. Durant la tarda es preveu que es repeteixi l'operació amb els sis vagons que han quedat a la via. L'empresa Iberpotash tenia previst que ja avui sortís un tren a les 4 de la tarda i ho han ajornat fins demà a les 7 del matí.

Els treballs d'aquest dimarts al matí han consistit en la soldadura del tram de via nou amb el que no es va veure afectat per l'incident de divendres. Unes tasques que s'han realitzat just a sobre el pont que travessa la sèquia que porta l'aigua a la ciutat de Manresa. La pluja intermitent que ha caigut durant les primeres hores no ha aturat els treballs i s'ha donat la reparació de la via per acabada quan faltaven pocs minuts per dos quarts d'una del migdia. D'aquesta manera la línia ha quedat completament operativa.

Mentrestant, una grua de grans dimensions ha tornat a col·locar a sobre la via dos dels vagons que van descarrilar divendres per traslladar-los fins a Manresa. Ha sigut el primer trajecte que s'ha fet després de la reparació i encara amb els operaris de FGC retirant el material per realitzar els treballs. Un total de sis vagons s'han mantingut a sobre les vies i, quan faltaven pocs minuts per a les tres de la tarda, una locomotora els ha vingut a buscar i la via ha quedat alliberada completament.

El descarrilament es va produir divendres a la tarda, la via va cedir i tretze vagons d'un comboi de l'empresa Iberpotash van bolcar. No es van haver de lamentar danys personals però la principal preocupació va ser mantenir la qualitat de l'aigua ja que el descarrilament es va produir just a sobre de la sèquia que nodreix la ciutat de Manresa i els municipis de l'entorn. Aigües de Manresa va actuar de seguida per desviar l'aigua afectada pel vessament de prop de 40.000 quilos de potassa i no hi va haver cap afectació a la població.


Tancada la prealerta de Protecció Civil

Protecció Civil de la Generalitat ha tancat aquest migdia la prealerta del pla de Protecció Civil de Catalunya PROCICAT que s´havia emès divendres passat a la tarda en motiu del descarrilament, atesa la normalització de la situació en quant a serveis bàsics i elements de risc.

El pla PROCICAT és és el pla territorial de protecció civil vigent actualment a Catalunya. Té com a objectiu final fer front a les emergències generals, associades a riscos no especials, que es puguin produir en l´àmbit de Catalunya i d´àmbit inferior. En aquest cas el descarrilament d'un tren de mercaderies.

Segons Protecció Civil, aquesta fase de prealerta, que es va activar divendres, es dóna en aquells casos en què hi hagi una situació d´anormalitat o de risc potencial, que no tingui prou gravetat com per generar una activació del Pla.

Amb caràcter general, la pre-alerta, va associada a la constatació d´indicis o a la previsió de fenòmens que podrien desencadenar més endavant una activació del pla però respecte els quals hi ha una certa incertesa que fa que la materialització de l´emergència no sigui clara.

Genèricament, la pre-alerta del PROCICAT implica: Un seguiment de la situació, una transmissió de la informació sobre qualsevol anomalia detectada que pugui ser significativa. Concretament, s´informa als membres del Comitè d´Emergència, als centres de coordinació i als grups actuants, si s´escau. I una possible convocatòria del consell assessor, si es considera necessari.

L´Agència Catalana de l´Aigua (ACA) i la companyia Aigües de Manresa han informat al Centre de Coordinació d'Emergències CECAT de Protecció Civil de la Generalitat que la situació de subministrament de l´aigua potable a la població està del tot normalitzada i que tota la potassa ha estat retirada.

Així mateix, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha informat que el ramal ferroviari entre Sallent i Manresa s´ha reobert i que ja podrà entrar en funcionament normal el transport de mercaderies. Al lloc de l´accident queden 6 vagons buits ja col·locats sobre la nova via que seran remolcats i retirats de la zona al llarg del dia d´avui.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema