Els tres accidents mortals que hi ha hagut aquest any a la Catalunya Central causats per cotxes en sentit contrari conduïts per persones d'edat avançada, l'últim dels quals a Manresa, han fet aflorar el debat sobre l'eficàcia de l'actual sistema de renovació de carnets. Alguns centres mèdics que es dediquen a aquesta activitat, regulada per la direcció general de Trànsit, consideren que caldrien millores per poder analitzar amb més precisió la capacitat de conduir d'una persona amb malalties. D'altres centres, però, consideren que l'actual sistema ja és del tot garantista i no creuen necessària cap reforma.

El reglament de Trànsit preveu que, fins als 65 anys d'edat, el període de vigència del carnet sigui de deu anys. A partir d'aquesta edat, la renovació s'ha de fer cada cinc anys. Tot i així, el reglament preveu que el període de vigència pot reduir-se si, en el moment de la seva renovació, es comprova que el titular té una malaltia o una deficiència que, si bé en aquell moment no impedeix la conducció, és susceptible d'agreujar-se amb el temps. És el cas de la víctima mortal de l'accident de la setmana passada a Manresa, de 79 anys d'edat, ja que el seu carnet tenia una vigència només d'un any, que es renovava anualment.

Els carnets de conduir es revaliden en centres mèdics homologats per Trànsit. Els conductors han de passar un test psicotècnic i unes proves d'anticipació de la velocitat, de coordinació i de temps de reacció. També han de superar les proves auditives i visuals i, per acabar, s'estudia l'estat general del client, com ara la tensió arterial, el pols i el ritme cardiopulmonar.