Un incendi de grans dimensions està arrasant des d'aquesta matinada el major cementiri de pneumàtics d'Europa i dels quinze que queden a Espanya, situat entre les províncies de Toledo i Madrid, i ha provocat una espectacular columna de fum visible a molts quilòmetres de distància.

Els càlculs oficials apunten que de moment ha resultat afectada prop d'una hectàrea de les prop d'onze sobre les que s'estenen uns cinc milions de pneumàtics, gairebé 100.000 tones.

Tot i que la Guàrdia Civil situa el focus de l'incendi al terme municipal de Valdemoro, la direcció del vent ha fet que les conseqüències del foc, que algunes fonts apunten que ha estat intencionat, estiguin sent més alarmants a la província de Toledo, especialment en la localitat de Seseña, molt pròxima al dipòsit de pneumàtics.

Allà s'ha decretat la recomanació de confinament dels veïns de tres urbanitzacions de la localitat i romanen tancats quatre centres educatius, tres col·legis i un institut.

Els serveis d'emergències han recomanat, a més, que els vehicles que circulin per l'autovia A-4 i l'autopista de peatge R-4 ho facin amb les finestretes tancades quan passin per la zona de l'incendi.

El Govern de Castella-la Manxa, que calcula que el foc pot trigar més d'una setmana a quedar extingit, ha elevat a última hora del matí el nivell d'emergència -fins al 2- el que permetrà que s'incorporin a la lluita contra el foc els hidroavions del Ministeri d'Agricultura i efectius de la Unitat Militar d'Emergències (UME) del Ministeri de Defensa.

Per la seva banda, la Comunitat de Madrid, els serveis de bombers treballen al costat dels de Castella-la Manxa des de la matinada, manté el nivell 1 d'emergència.

El pronòstic meteorològic és favorable per a les tasques d'extinció i, així, l'AEMET espera pluges i vent fluix durant tota la tarda en aquesta zona.

Aquestes previsions han fet que el conseller d'Agricultura de Castella-la Manxa, Francisco Martínez Arroyo, hagi vaticinat que la columna de fum negre començarà a dispersar cap a les sis de la tarda, en el moment en què la pluja es faci més persistent, la qual que provocarà que arrossegui les partícules llançades a l'aire per l'incendi, que és -ha dit- "quan major risc de contaminació hi ha".

El cementiri de pneumàtics de Seseña, el més gran dels quinze que encara hi ha a Espanya va començar a formar-se a la fi dels anys 90 amb les primeres acumulacions en dues finques particulars sense llicència al terme municipal, i va anar creixent fins a ocupar terrenys de Valdemoro , a Madrid.

Precisament, el fet que s'estengui per municipis de dues comunitats ha dificultat la gestió d'aquest abocador, declarat il·legal des de 2009, així com les gestions per retirar les rodes per intentar solucionar el greu problema mediambiental.

L'investigador Joan Grimalt, de l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua del (CSIC), ha advertit avui de la presència d'elements "altament cancerígens" en el fum de l'incendi.

"No és bo respirar la carbonissa -ha explicat- perquè té quantitats importants d'hidrocarburs aromàtics policíclics", un compost orgànic que es troba en el petroli, el carbó i en dipòsits de quitrà.

També diverses organitzacions ecologistes han alertat de la greu contaminació atmosfèrica que pot provocar l'incendi.

La Comunitat de Madrid analitza la qualitat de l'aire cada mitja hora a les estacions d'Aranjuez i Valdemoro, i ha enviat una unitat mòbil a Ciempozuelos, per garantir la seguretat de la població, a la qual s'avisarà si canvia la direcció del vent i es desplaça la columna de fum procedent de l'incendi del cementiri de pneumàtics de Seseña.