Dissabte al vespre, un despreniment a Castellgalí va obligar a tallar la C-55, i centenars de conductors s'hi van quedar atrapats. Les barreres del peatge de Sant Vicenç de Castellet van tardar una hora i mitja a aixecar-se i, quan s'havia anunciat públicament que ho estarien tota la nit, els cotxes que van entrar a l'autopista a partir de mitjanit es van tornar a trobar les barreres abaixades.Malgrat tot, la conselleria de Territori de la Generalitat, d'on depèn la direcció de Carreteres, va defensar ahir que la gestió del tall havia estat «correcta». Segons va assegurar, totes les màquines van poder arribar al lloc de la incidència sense problemes i la neteja de la via es va resoldre molt abans del previst, cosa que justifica, al seu entendre, que l'autopista tornés a cobrar el peatge poques hores després. Per la seva banda, ahir el Servei Català de Trànsit no es va manifestar sobre la qüestió i va al·legar que encara no tenia a punt el seu informe sobre la incidència.

Segons van detallar fonts de Territori, el centre de control de Car-reteres va rebre l'avís de la incidència a les 19.45 hores. Es tractava d'un despreniment de fangs a la C-55, a Castellgalí, com a conseqüència dels forts aiguats. L'incident va obligar a tallar els dos sentits de la circulació, la qual cosa va provocar llargues cues, que, en sentit Barcelona, arribaven fins a la variant de Manresa. Alguns conductors atrapats van assegurar que havien estat aturats fins a dues hores.

La magnitud del tall va obligar Trànsit a activar el protocol de desviament de vehicles cap a l'autopista C-16 i el consegüent alliberament del peatge. Segons fonts de Territori, el protocol no es va posar en pràctica fins a les 21.15 hores (malgrat que la tramitació s'havia iniciat abans). Per tant, els Mossos no van començar a desviar el trànsit cap a l'autopista fins a una hora i mitja després del tall.

Carreteres va enviar set màquines per a les tasques de neteja: un camió grua, una miniretroexcavadora, un camió dúmper, una excavadora mecànica, una escombradora i un equip de viabilitat. Segons les mateixes fonts, totes les màquines van poder arribar fins al lloc de l'incident, tot i reconèixer que una havia tingut «alguns problemes» per fer-ho. Testimonis van explicar a la xarxa que una retroexcavadora havia tingut maldecaps per fer-se pas entre la mitjana i els cotxes encallats.

Segons Territori, a les 20.45 hores, mitja hora abans que s'apliqués el protocol de desviament, ja es va obrir el carril en sentit nord i, a les 21.35, es va obrir provisionalment el carril en sentit sud.

A les 21.45, el Centre d'Informació Viària de Catalunya (Civicat), organisme del Servei Català de Trànsit, va enviar un comunicat assegurant que «el desviament per la C-16 es prolongarà durant tota aquesta nit a causa de l'alt risc de despreniments a la zona del tall de la C-55. La C-55 es mantindrà tallada en ambdós sentits a Castellgalí fins que es pugui valorar de nou la situació». La informació va arribar a molts usuaris de la C-55 a través de les xarxes socials i dels mitjans de comunicació.

Però, a l'hora de la veritat, els conductors que, confiats que la C-16 seria gratuïta tota la nit, van entrar-hi passada mitjanit, es van trobar que havien de pagar peatge. Tot i que Trànsit ahir no es va manifestar sobre aquest fet, Territori va assenyalar que els equips de Carreteres van tenir neta la via «molt abans del que havien previst inicialment». Segons va explicar, «els operaris havien previst en principi que hi haurien de treballar tota la nit», però, finalment, no va ser així. Per aquest motiu, la C-55 es va obrir totalment abans del previst, per la qual cosa es va concloure el protocol de la C-16. «Els equips de Carreteres van treballar raonablement bé i els terminis de la incidència van ser cor-rectes», va assegurar Territori.