En trenta quilòmetres, vint canvis del límit màxim de velocitat. És el que es troba qualsevol conductor que faci el recorregut sencer entre Manresa i Abrera de la C-55, la principal via gratuïta que tenen els veïns del Bages i de la resta de la Catalunya Central per accedir a l'àrea metropolitana. Qui vulgui anar a Barcelona per una via ràpida sense haver d'estar pendent a cada moment dels canvis del límit de velocitat només té una alternativa: pagar el peatge de la C-16.

Les darreres obres a la C-55 han servit per alterar-hi encara més les velocitats màximes. Fins fa pocs anys, tenia com a topall general els 90 km/h, però ara, en canvi, els senyals de la via presenten un ball de xifres al llarg de tot el recorregut, amb una alternança constant dels 90, 80, 70, 60 i 50 km/h.

Aquest fet provoca que els conductors hagin d'estar constantment atents a la velocitat de cada tram, si volen evitar ser multats per algun radar dels Mossos, que estan molt presents en aquesta via, sigui a través de cotxes camuflats o mitjançant les caixes taronja en línia. Sense oblidar els cinc radars fixos que hi ha instal·lats: dos a Manresa, un a Castellbell, un a Monistrol i un a Olesa.

També és cert, però, que al llarg del dia la congestió de la C-55 impedeix els cotxes circular gaire de pressa, amb la qual cosa solen quedar lluny d'arribar a la velocitat màxima. Quan, en canvi, poden transitar en un tram de trànsit més fluid (sobretot de nit), tenen el perill de prémer massa el peu del gas i acabar sent multats.

És el que ha passat a molts conductors habituals de la C-55 amb el radar dels Comtals, al sud de Manresa. Tal com va publicar aquest diari el 25 de març passat, l'activació d'aquest radar (durant molt de temps havia estat fora de servei) ha generat una allau de multes a usuaris de la via, moltes de les quals per circular a 90 km/h.

Precisament, fins fa un any el límit de 90 km/h era el genèric de tota la C-55, ja que era una carretera convencional amb un voral de més d'un metre i mig d'amplada. Però, des que es va estrenar el nou tram de mitjana entre Manresa i Castellbell, la velocitat màxima genèrica d'aquest sector s'ha reduït als 80 km/h, perquè la instal·lació de la barrera ha provocat l'estrenyiment de la calçada.

Això ha fet que molts conductors despistats hagin continuat circulant a 90 km/h pel tram dels Comtals, malgrat que la senyalització de la nova velocitat màxima en aquest punt és clara. De fet, al llarg de tot el recorregut de la C-55 entre Manresa i Abrera, els senyals sobre el límit de velocitat a cada tram són nombrosos i constants: no només hi són en cada moment de canvi, sinó que es repeteixen després de cada nova incorporació a la calçada. La senyalització de velocitat només peca d'escassa en el tram d'Olesa.

La instal·lació de la mitjana és la raó principal que ha alterat la limitació de velocitat a la via. No obstant això, al llarg de tot el trajecte entre Manresa i Abrera hi ha molts altres factors que causen els canvis constants del límit: el pas per l'interior de nuclis urbans, l'existència de dobles carrils, la presència de revolts i incorporacions considerades perilloses, els encreuaments... I la velocitat màxima no és exactament la mateixa en les dues direccions: en sentit nord, hi ha vint canvis de velocitat i, en sentit sud, n'hi ha divuit.