Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha cedit de forma gratuïta carretons d'emergències als Bombers de la Generalitat per tal de facilitar les seves actuacions a les línies ferroviàries de la companyia, quan hi hagi alguna urgència que ho requereixi. Aquesta passada matinada de divendres, aprofitant que el servei ferroviari estava paralitzat, els Bombers han posat a prova els carretons en un simulacre de rescat a les vies del túnel de Viladordis de Manresa.

En l´exercici, s'ha simulat un incendi en un dels combois que anava en sentit Manresa-Baixador i que es trobava aturat a l'interior del túnel de l'estació de Viladordis. Els efectius dels Bombers han entrat a l'interior del túnel amb els carretons per la boca nord i també per la boca sud.

Un cop a dins, han localitzat entre la fumera a quatre víctimes: una d´elles ha estat evacuada amb l´ajuda del maquinista, dues més han pogut sortir pel seu propi peu del comboi i els Bombers, amb l'ajuda dels carretons, les han evacuat fins a l'exterior. La quarta víctima ha estat rescatada de l'interior del comboi.

En el simulacre, hi han assistit el director general de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvaments, Juli Gendrau, i el president de Ferrocarrils, Enric Ticó.

Sis carretons a les línies de Manresa i d'Igualada

En total FGC ha cedit 12 carretons i 12 remolcs a Interir perquè els Bombers puguin treballar en emergències que afectin les línies de Llobregat-Anoia, Barcelona-Vallès i Lleida-La Pobla de Segur. En concret, tres dels carretons i remolcs aniran destinats a la línia Barcelona-Manresa i tres més a la línia Barcelona-Igualada.

Davant la problemàtica que presentaven les intervencions operatives en sinistres que es produïen en línies de ferrocarril a l´hora de desplaçar recursos humans i materials de forma àgil fins al lloc de l´incident, especialment quan l´emergència estava a l´interior d´un túnel, Interior i FGC van iniciar converses per tal de trobar una solució.

Es va dissenyar conjuntament un carretó lleuger fet amb alumini, de fàcil muntatge a sobre la via, amb accionament manual que permetia el transport de càrregues, personal o ferits, amb un mínim desgast físic per part dels operatius. D'aquesta manera, s´aconseguia rapidesa i una millora en la seguretat de les intervencions.

Així, FGC ha cedit 12 carretons i 12 remolcs per transport, amb amplades específiques segons la via. La plataforma, amb un pes de 60 kg, està formada per 3 grups de peces: dos eixos amb rodes, 4 panells perforats antilliscants i una barana. Els eixos estan formats per una estructura d´alumini i en cada extrem hi ha fixades rodes metàl·liques amb la forma adequada perquè s´adapti al perfil de la via de ferrocarril:

Els panells, que s´encaixen i fixen a sobre dels eixos, estan formats per una placa d´alumini encunyada i perforada que la fa lleugera i antilliscant. Un dels eixos va equipat amb un sistema de bloqueig quan el carretó està aturat que, a més, permet frenar en moviment.

Aquesta plataforma està dissenyada per aconseguir un ràpid i fàcil muntatge (aproximadament, uns 7 minuts), inclús en situacions de poca visibilitat.