Aquest any han mort 24 motoristes a la xarxa interurbana de Catalunya, 11 més que en el mateix període de l'any passat, i un terç -8- ha perdut la vida a les car-reteres de la demarcació de Lleida. L'últim va ser un home de 35 anys que dissabte passat va xocar contra un cotxe a la N-260 al municipi de l'Alt Urgell de Montferrer i Castellbò. Segons el Servei Català de Trànsit, un dels motius d'aquest repunt de la sinistralitat entre el col·lectiu és l'augment general de la mobilitat, i els Mossos també alerten que detecten conductes temeràries entre els motoristes derivades de la inexperiència o de l'excés de confiança.

Davant d'això, els responsables de Trànsit fan una crida al col·lectiu perquè extremi les precaucions, i alhora demana a la resta de conductors que els respectin i siguin conscients de la seva fragilitat. Ahir es va organitzart a Sort una nova sessió del programa «Formació 3.0» per ajudar els motoristes a millorar la seguretat en la conducció identificant i corregint errors en situacions reals. Hi han participat una cinquantena de pilots. La setmana que ve, del 17 al 23 de juliol, els Mossos faran una campanya intensiva de controls als punts de més concentració de motoristes a tot Catalunya per detectar i denunciar conductes negligents.

El sergent Ignasi Perona, cap de l'oficina tècnica de l'Àrea Regional de Trànsit del Pirineu Occidental, recorda que s'ha passat de 13 a 24 morts de motoristes en els sis primers mesos de l'any a Catalunya, i això significa el 40% d'increment. Només al Pirineu, de les cinc víctimes mortals de trànsit que hi ha hagut aquest 2017, quatre eren conductors de motos. Al conjunt de la demarcació, durant el primer semestre del 2016 va morir un motorista, i aquest 2017 ja són 8. «Els conductors de motocicleta són més vulnerables i tenen menys visibilitat per a la resta d'usuaris de la carretera, però a vegades també detectem inexperiència i excés de confiança al volant», afirma. Segons Perona, moltes vegades hi ha sortides de via relacionades amb errors dels conductors perquè, per exemple, no saben frenar bé als revolts. A més, darrere de molts sinistres també hi ha excessos de velocitat o avançaments antireglamentaris i perillosos.

A tot això s'ha d'afegir un augment de la mobilitat general i especialment de motocicletes. «La mobilitat d'aquest tipus de vehicles ha augmentat moltíssim respecte d'anys enrere per la bonança econòmica que permet poder-les adquirir i, evidentment, com més mobilitat, més risc de tenir un accident», assegura el sergent. Perona ha recordat que al Pirineu es concentren ports de muntanya que són molt atractius per a grups de motoristes que surten a fer rutes com a oci, sobretot el cap de setmana.

Segons la cap dels Serveis Ter-ritorials del Servei Català de Trànsit a Lleida, Maria Trilla, les causes del repunt de la sinistralitat encara s'estan estudiant, però una de clara és l'increment de la mobilitat, «que comporta més avançaments i més col·lisions, tot i que també hi ha accidents de sortides de via». A més, les condicions meteorològiques de pocs dies de pluja i molta calor ha afavorit la sortida massiva de les motos a la car-retera. En tot cas, Trilla fa «una crida a la precaució i, sobretot, a evitar conductes de risc», i també demana que «la resta de conductors siguin respectuosos i ajudin a protegir els motoristes, que són els més vulnerables».

Aquesta activitat formativa és una de les mesures que du a terme el Servei Català de Trànsit des de fa tres anys amb l'objectiu d'augmentar la seguretat viària.