El 42% dels radars de les carreteres de la Catalunya Central tenen deficiències de senyalització en almenys un dels dos sentits de circulació. I només el 26% compleix amb l'opció més recomanable d'integrar el límit de velocitat a dins del senyal d'avís de radar.

Així ho constata un estudi realitzat per aquest diari sobre els 38 cinemòmetres fixos del Servei Català de Trànsit a les comarques del Bages, el Moianès, el Berguedà, la Cerdanya, l'Alt Urgell, el Solsonès, l'Anoia i el Baix Llobregat Nord. A hores d'ara, dels 38 radars, només 10 (el 26%) estan senyalitzats, en tots dos sentits de la marxa, per una placa que integra l'avís de radar i el límit de velocitat. Aquesta és l'opció més recomanada pel RACC, tal com va fer palès l'entitat la setmana passada en la presentació d'un estudi realitzat en el mateix sentit a tot Catalunya, que reflectia percentatges semblants als de les comarques de difusió d'aquest diari.

El RACC també considera acceptables aquells casos en què hi ha un senyal de límit de velocitat poc després de l'avís de radar. Aquesta modalitat és la que està implantada en 12 radars més de la Catalunya Central (alguns dels quals poden tenir fins i tot un se-nyal integrat en un dels sentits de la marxa, però no en l'altre).

En canvi, el RACC considera deficient qualsevol tipus de senyalització que no informi del límit de velocitat en el mateix moment o just després de l'avís de radar. En aquest sentit, inclou els casos en què el límit de velocitat està marcat abans de l'avís de radar (però no després) o aquells en què la informació del límit no apareix enlloc. La suma d'aquests dos supòsits a la Catalunya Central afecta 16 radars (el 42%).

Alguns dels radars de la Regió Central afecten un sol sentit de circulació (ja que es troben en autovies), però la majoria són en vies de doble sentit i, per tant, tenen dues senyalitzacions, una per cada sentit de la marxa, les quals molts cops no són del mateix tipus.

Això vol dir que els 38 radars de les comarques centrals sumen 62 senyalitzacions diferents. D'aquest total, divuit (el 29%) incorporen el senyal integrat recomanat pel RACC (que l'entitat creu que s'hauria d'implementar en el 100% de casos). Disset senyalitzacions més (el 27,5%) tenen el se-nyal de límit de velocitat entre l'avís de radar i l'aparell. El 43,5% restant de senyalitzacions són deficients: dotze (el 19%) tenen el límit de velocitat marcat abans de l'avís de radar; catorze (el 22,5%) només tenen la placa d'avís però cap senyal de velocitat; i, finalment, hi ha el cas de Calaf, que, en un dels sentits, no existeix la senyalització d'avís de radar.