El Servei Català de Trànsit va plantejar ahir que siguin obligatòries les pràctiques perquè els motoristes es treguin el carnet de conduir, per tal que guanyin perícia al manillar. Trànsit va fer la proposta després de constatar que la xifra de víctimes mortals en accidents de moto a Catalunya s'ha doblat des del gener, amb relació al mateix període de l'any passat (han passat de 15 a 29).

En roda de premsa, el conseller d'Interior, Joaquim Forn, i la directora de Trànsit, Maria Eugènia Domènech, van anunciar també que estan estudiant la possibilitat de proposar que s'imposi als motoristes una taxa zero al límit d'alcoholèmia i que s'assenyalin com a perillosos per a motoristes alguns revolts no tancats on es concentren bona part dels accidents.

Forn i Domènech van plantejar aquestes mesures després de reunir el Grup de Treball de Motocicletes, davant la preocupació pel repunt de la mortalitat en aquest sector, ja que des de principi d'any han mort 29 motoristes (en 28 accidents), davant dels 15 del mateix període de l'any anterior, malgrat que han baixat en 40 els ferits greus. Segons dades de Trànsit, en el 68% dels accidents mortals (19), el causant ha estat el motorista, amb factors concurrents com l'excés de velocitat (en 11 casos) i en revolts no excessivament tancats (11 casos). En més del 60% dels accidents mortals, la motocicleta era de gran cilindrada, a partir dels 500 cc.

De fet, en deu accidents mortals, el motorista s'ha accidentat sol, sense la intervenció de cap altre vehicle, i en nou casos han estat col·lisions frontals, tots ells en carreteres convencionals.

Per això, Forn i Domènech van insistir en la necessitat de millorar la perícia dels motoristes al manillar, per la qual cosa es proposen sol·licitar a la direcció general de Trànsit (DGT) mesures com ara que siguin obligatòries les pràctiques per treure's el carnet de moto i que els motoristes tinguin taxa zero al límit d'alcohol. Forn va advertir que les campanyes pedagògiques no són suficients per revertir el repunt de la mortalitat en motoristes, ja que creu que són necessàries millores en infraestructures (com ara senyalitzar els revolts perillosos per a motocicletes) i millorar la seva formació. En aquest sentit, Trànsit planteja que siguin obligatòries les pràctiques per treure's el carnet (actualment no ho són) i que es potenciïn els cursos de perícia al manillar.