Manresa ha quedat exclosa del reforç de bus quan hi hagi episodis d´alta contaminació atmosfèrica. Les restriccions de trànsit a Barcelona entren en vigor a partir d´aquest divendres els dies que hi hagi nivells de contaminació elevats. Aquests dies, els operadors de transport públic hauran d´activar els reforços perquè els conductors que no puguin entrar a Barcelona amb el seu cotxe s´hi puguin desplaçar. La Generalitat ha contemplat ampliar l´oferta de busos metropolitans i les línies de bus exprés. Per tant queda exclosa la línia que connecta Manresa amb la capital catalana.

Precisament Manresa no està inclosa en les línies del bus exprés (amb més freqüències i trajectes directes a Barcelona) perquè prèviament s´havia de resoldre la polèmica de l´adjudicació de la línia Manresa-Barcelona, que va acabar als jutjats. Finalment una sentència va resoldre que Monbús havia de ser la companyia que l´explotés i aquesta és l´empresa que ofereix el servei des de fa un any, però en aquest temps no hi hagut avenços perquè Manresa entri en la xarxa dels bus exprés.

Igualada sí tindrà reforç de bus perquè forma part de la xarxa d´aquests autobusos, amb una flota més moderna i viatges directes més freqüents, a Barcelona. Les línies de bus exprés, que gestiona la Generalitat, incorporaran 25 autobusos extraordinaris.

Aquest divendres no hi haurà restriccions de trànsit, perquè, tot i estar en nivell de prealerta, no s´han superat els llindars establerts i, per tant, de moment no s´ha activat cap episodi d´alta contaminació atmosfèrica.

També hi haurà reforç en el servei de trens. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) augmentarà l´oferta a la Línia del Vallès i a la del Llobregat - Anoia, ampliant l´hora punta a tot el dia. També es reforçaran les circulacions a la línia Llobregat -Anoia durant tot el dia, així com el bus Sant Cugat del Vallès - Barcelona. Rodalies de Catalunya també ampliarà l´oferta i fins a les 11 del matí i hi haurà la mateixa freqüència de trens de les hores a la R4, que connecta Manresa amb Barcelona, i la R1. L´anàlisi fet pel departament de Territori de la resta de corredors conclou que en aquests moments hi ha capacitat a la resta de línies per donar servei a un increment de la demanda. El departament de Territori no concreta si en les línies de tren que passen per comarques de la Catalunya Central s´ampliarà el reforç a tota la línia. De moment, diuen que els reforços s´han estimat en general. Pel què fa la concreció del reforç en aquests línies, la Generalitat les explicarà 48 hores abans de cada episodi.

La directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mercè Rius, ha presentat aquest dimecres el protocol que el Departament de Territori i Sostenibilitat activarà en cas de detectar alts nivells de contaminació atmosfèrica per diòxid de nitrogen (NO2) a la conurbació de Barcelona (Àmbit-40) a partir del proper divendres, 1 de desembre. El protocol comportarà limitacions temporals de trànsit en algunes àrees. L´Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els ajuntaments de Barcelona, l´Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Sant Adrià de Besòs aplicaran restriccions a la zona de baixes emissions (ZBE) de l'àmbit de les Rondes de Barcelona. Es tracta d´una àrea de més de 95 km2 que inclou Barcelona i els municipis circumdants a les rondes.

Altres mesures de l´episodi

De forma paral·lela a les restriccions de vehicles i al reforç del transport públic, la Generalitat activarà les actuacions habituals en els casos d´episodi ambiental, sigui pel contaminant que sigui, com ara la gestió de la velocitat, a través del Servei Català de Trànsit, que limita la velocitat a 90 km/h a les vies equipades amb velocitat variable: C-31 sud, C-32 sud i el tram Martorell-Diagonal (AP-7/AP-2 i B-23), llevat d´aquells trams en què el límit és inferior. També insta les elèctriques i cimenteres que no realitzin processos com arrencades i postes a punt que no siguin imprescindibles i es pugin endarrerir. Alhora, fomentarà la flexibilitat de les jornades laborals dels seus treballadors, que podran adaptar les entrades i les sortides dels centres de treball més enllà del seu horari establert.